خواص خرمالو خشک معجزه‌ای برای کم‌خونی

وحید رمضانیوحید رمضانی
6,030 بازدید
خواص خرمالو خشک

خرمالو خشک

خرمالو میوه‌ا‌ی بسیار خوشمزه است. این میوه پاییزه انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن نوع ژاپنی و آمریکایی است. خرمالو میوه‌ای است که از قرن‌ها پیش بین مردم محبوب بوده و از آن به عنوان «الهه خدایان»، در قدیم یاد می‌شد. از این میوه در تهیه غذاهای مختلف، کیک‌ها و دسرها، استفاده می‌شود. طبع خرمالو گرم و تر است و یکی از بهترین میوه‌ها برای استفاده در فصول سرد است. خواص خرمالو خشک بسیار زیاد است و چون به محض رسیدن، خراب می‌شود و ممکن است در حین جا به جایی آسیب ببیند، تولیدکنندگان، آن را به صورت نرسیده از درخت می‌چینند؛ اگر بخواهند زودتر برسد و از آن استفاده کنند، در جای گرم، و در غیر این صورت، در جای سرد از آن نگهداری می‌کنند.

در ادامه درباره خواص و مضرات خرمالو صحبت می‌کنیم.

خواص خرمالو خشک

خرمالو، میوه‌ای ارگانیک

گویا تاریخچه خرمالو به کشور یونان برمی‌گردد و در بسیاری از کتاب‌های آن‌ها از این میوه به عنوان «لوتوس» یا «میوه خدایان» یاد شده است. این میوه محبوبیت خاصی در بسیاری از کشورها دارد و در کشور ژاپن با آن غذایی به نام سوئجونگ‌وا تهیه می‌کنند. همچنین از برگه خرمالو به عنوان میان‌وعده یا برای تهیه دمنوش نیز استفاده می‌شود.

خرمالو به دلیل طعم گسی که تا قبل از رسیدن دارد، مانع جذب آفت‌ها و حشرات مضر می‌شود و همین امر موجب شده تا برای کنترل آفت‌های آن، از سموم کمتری نسبت به سایر میوه‌ها، استفاده شود. این امر سبب افزایش ارگانیک بودن خرمالو می‌شود. به دلیل در دسترس بودن آن فقط در فصل سرما، برای استفاده از خواص آن در سایر فصول، خرمالو را خشک می‌کنند.

ارزش غذایی خرمالو خشک

ارزش غذایی خرمالو خشک بسیار بالا است و می‌توان این میوه خشک را به عنوان یک میوه کم کالری معرفی کرد. میزان مواد ذکر شده بر اساس 100 گرم مواد غذایی است.

انرژی: 119 کالری

کربوهیدرات: 31.2 گرم

پروتئین: 1 گرم

فیبر: ۶ گرم

ویتامین A: تقریبا 55٪ نیاز روزانه

ویتامین C: تقریبا 21٪ نیاز روزانه

منگنز: 30٪ نیاز روزانه

مس: 9٪ نیاز روزانه

پتاسیم: 8٪ نیاز روزانه

ویتامین B6: تقریبا 8٪ نیاز روزانه

ویتامین E: تقریبا ۶٪ نیاز روزانه

ویتامین K: تقریبا ۵٪ نیاز روزانه

تأثیر خرمالو خشک در درمان کم‌خونی

میوه خشک خرمالو سرشار از آهن است و خواص شگفت‌انگیزی در درمان کم خونی دارد. ویتامین C موجود در خرمالو خشک به جذب هرچه بهتر آهن در بدن، کمک می‌کند. آهن ماده‌ای مهم برای رشد بدن و حفظ سلامت مو است. آهن سبب اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن می‌شود. آهن ماده‌ای ضروری برای انتقال پیام‌های عصبی و خون‌رسانی به سلول‌های بدن می‌شود. خرمالو خشک مقادیر بالای آهن دارد و منبع بسیار خوبی برای تأمین این ماده برای بدن است.

خلاصه:

خرمالو خشک سرشار از پتاسیم، منگز ویتامین‌های C, B, K و… است. خرمالو خشک یک میوه کم کالری است که برای مصرف در رژیم غذایی مناسب است. آهن موجود در خرمالو به درمان کم‌خونی کمک بسیاری می‌کند.

فواید خرمالو خشک

خواص خرمالو خشک برای هضم غذا

خرمالو خشک سرشار از فیبر است و هضم غذا را راحت می‌کند. این ماده به توده‌ای شدن غذا در معده کمک می‌کند و حرکت توده‌ی غذا از معده به روده را بهبود می‌بخشد؛ این امر منجر به تقویت سلول‌های معده و روده می‌شود و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد.

فیبر نقش مهمی در هضم و جذب غذا دارد. از خواص خرمالوی خشک شده ، می‌توان به کمک در افزایش عملکرد معده و روده، اشاره کرد. خرمالو خشک یبوست را رفع می‌کند و از آسیب رساندن به سلول‌های عصبی روده، جلوگیری می‌کند. اگر همراه با مصرف خرمالو خشک، آب ولرم بنوشید، تأثیر آن در رفع یبوست بیشتر می‌شود. خواص بی‌نظیر خرمالو خشک سبب هضم کامل غذا می‌شود و فیبر موجود در آن، عمل دفع را بهبود می‌دهد؛ این امر موجب دفع چربی و جلوگیری از انباشته شدن آن در بدن می‌شود. خواص خرمالو خشک از بروز چاقی در بدن، جلوگیری می‌کند.

با خرمالو خشک بهتر ببینید

خرمالوی خشک سرشار از ویتامین A است. ویتامین A ، به تنهایی جذب بدن نمی‌شود و برای جذب به بتاکاروتن نیاز دارد. دلیل نارنجی بودن خرمالو خشک، بتاکاروتن موجود در آن است. بتاکاروتنی که در خواص خرمالو خشک است، باعث جذب ویتامین A، می‌شود. خرمالو خشک بیش از نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامین A را رفع می‌کند. وجود ویتامین A کافی در بدن، منجر به دید بهتر در شب، ایجاد رطوبت کافی در چشم و بهبود بینایی خواهد شد.

خرمالو خشک، سرشار از آنتی‌اکسیدان

 از خواص خرمالو خشک ، می‌توان به داشتن مقادیر بالای انواع ویتامین، موادمعدنی و موادمغذی مورد نیاز بدن، اشاره کرد.

بسیاری از ویتامین‌ها و موادمعدنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر فعالیت رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد عملکرد سلول‌های بدن را مختل می‌کنند و از جذب موادغذایی مورد نیاز بدن جلوگیری می‌کنند. این امر سبب مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها و سرطان می‌شود. خواص خرمالوی خشک شده ، از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و سلول‌های سرطانی را مهار می‌کنند. همچنین در صورت وجود التهاب در بدن، با آن مبارزه می‌کنند و عوارض ناشی از التهاب بدن را از بین می‌برند.

خلاصه:

خرمالو خشک منبعی غنی از فیبر است و این ماده هضم غذا را آسان می‌کند. این میوه خشک مقادیر بالای ویتامین A دارد و برای تقویت بینایی استفاده می‌شود. همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای بالا بردن قدرت ایمنی بدن است.

برای کاهش کلسترول چکار کنیم؟

کلسترول از مواد مورد نیاز بدن است؛ نیاز بدن به این ماده کم است و انباشته شدن آن در رگ‌های خونی، می‌تواند سبب بروز مشکلات بسیار زیادی شود. افزایش کلسترول موجب باریک شدن رگ‌ها و گرفتگی عروق می‌شود و این امر سلامت قلب را به خطر می‌اندازد؛ چون قلب مجبور است خون بیشتری به رگ‌ها پمپاژ کند و این کار به آن فشار می‌آورد. کلسترول بالا در سنین میان‌سالی و پیری می‌تواند خطرناک باشد و سبب بروز سکته‌های قلبی و مغزی شود. یکی از خواص میوه خشک خرمالو ، کاهش کلسترول بد خون است. فیبر موجود در خرمالو خشک، سبب از بین رفتن کلسترول مضر در بدن می‌شود؛ در صورت امکان می‌توانید علاوه بر خوردن خرمالو خشک، حرکات ورزشی سبک انجام داده و روند کاهش کلسترول را سریع‌تر کنید.

فواید خرمالو خشک و کاهش فشار خون

فشارخون بالا سبب بروز مشکلات بسیاری می‌شود و قلب را مجبور به فعالیت بیشتر، می‌کند. فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته را افزایش می‌دهد. ایجاد تغییری مناسب در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کند. خرمالو خشک، حاوی مقادیری تانن است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. این ماده در خرمالوهای سفت‌تر، بیشتر وجود دارد. نتایج نشان داده شده در تحقیقات به بررسی بیشتری نیاز دارند و هنوز به طور قطعی بیان نکرده‌اند که خرمالو خشک کاملا فشارخون را درمان می‌کند.

خلاصه:

خرمالو خشک شده از رسوب چربی در خون جلوگیری می‌کند و سبب کاهش فشار خون می‌شود.

خواص خرمالو خشک شده

خواص چشمگیر خرمالو خشک در تقویت قلب

قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و همان‌طور که می‌دانید وظیفه آن خون‌رسانی به اعضای بدن است. امروزه بروز بیماری‌های قلبی، سبب مرگ بسیاری از انسان‌ها می‌شود. برای اینکه از این عضو مهم بدن محافظت کنید، باید رژیم غذایی درستی داشته باشید تا سبب بهبود سلامتی قلب و خون‌رسانی بهتر به اعضای بدن شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، خواص خرمالو خشک تأثیر زیادی در حفظ سلامت قلب و افزایش گردش خون، دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمالو خشک، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. همچنین خواص میوه خشک خرمالو در کاهش کلسترول و فشار خون، منجر به بهبود عملکرد قلب می‌شود. خرمالو خشک شده، میوه‌ای خوشمزه و مفید برای تقویت قلب شما است. از خوردن آن غافل نشوید.

خرمالو خشک، محافظت کننده‌ای قدرتمند

خواص میوه خشک خرمالو دارای مقادیر ویتامین C است که تأثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. ویتامین C با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده، سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان کرده و از بروز بیماری‌های جدی، جلوگیری می‌کند. خرمالو خشک نقش مهمی در حفظ ایمنی بدن دارد. این میوه خشک پرخاصیت سبب التیام زخم و بهبود التهاب و خونریزی لثه می‌شود. خرمالو خشک با تقویت دستگاه ایمنی بدن از ایجاد تومور و سرطان، جلوگیری می‌کند.

خلاصه:

این میوه خشک سبب تقویت قلب شده و مانع از بروزی مشکلات قلبی می‌شود. میوه خشک خرمالو با مقادیر بالا ویتامین C باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

انرژی خود را با خرمالوی خشک تأمین کنید

از خواص خرمالوی خشک شده می‌توان به داشتن مقادیر خوبی از کربوهیدرات، اشاره کرد. کربوهیدرات موجود در خرمالو خشک، منجر به حفظ انرژی مورد نیاز بدن می‌شود. ایجاد انرژی مورد نیاز بدن، سبب شادابی و طراوت می‌شود. انرژی موجود در تکه‌های خشک شده خرمالو، به رفع خستگی و افسردگی کمک می‌کند. این میوه خشک و خوشمزه، سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز بدن است. خرمالو خشک با داشتن قند طبیعی، می‌تواند یک میان‌وعده مفید و مقوی برای تمامی سنین باشد. این میوه خشک به حفظ انرژی کودکان، مادران باردار و شیرده، ورزشکاران و سالمندان، کمک بسیاری می‌کند.

دفع سموم و خواص خرمالو خشک

یکی از خواص خرمالو خشک ، ادرارآور بودن آن است. این خاصیت سبب پاکسازی کبد می‌شود و سموم بدن را دفع می‌کند. خواص خرمالو خشک شده، ناراحتی‌های کلیوی و مثانه را درمان می‌کند و از بروز سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. دفع سموم از بدن، فعالیت کبد را بهبود می‌بخشد و به حفظ سلامت قلب، کمک می‌کند.

خواص خرمالو خشک در کاهش کلسترول نیز به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و باعث از بین بردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد هم می‌شود.

طعم گس خرمالو به چه درد می‌خورد؟

مقادیر تانن موجود در خرمالو سبب گس شدن طعم آن می‌شود. خرمالوی گس خشک شده، فشار خون را کاهش می‌دهد؛ این میوه خشک می‌تواند کسانی که دچار اسهال شده‌اند را درمان کند. برای استفاده از خواص میوه خشک خرمالو ، در صورت تمایل به استفاده از نوع گس آن، از خرمالوی خشک با رنگی روشن استفاده کنید.

خلاصه:

خرمالو خشک انرژی‌زا است. این میوه خشک سموم بدن را دفع می‌کند و اگر میوه نرسیده آن خشک شود، برای تنظیم فشار خون و درمان اسهال مفید است.

طرز تهیه خرمالو خشک

سایر فواید خرمالو خشک شده

خرمالو خشک حاوی ویتامین C و منگنز است که برای داشتن پوستی زیبا، ضروری هستند. ویتامین C‌ موجود در خواص میوه خشک خرمالو سبب افزایش کلاژن سازی پوست می‌شود. کلاژن به از بین بردن چین و چروک کمک می‌کند و برای جوان‌سازی سلول‌های پوست، در بدن تولید می‌شود. منگنز موجود در خرمالو خشک خواص آن را فوق‌العاده می‌کند. وجود این ماده معدنی، برای بدن بسیار ضروری است. منگنز برای سلامت پوست، مو، ناخن و استخوان‌ها، لازم است. خواص خرمالو خشک سبب جذب این ماده معدنی به بدن می‌شود. مس ماده معدنی دیگری است که به افزایش گردش خون و بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در خرمالو خشک تیامین است. این ویتامین مهم سبب تجزیه قند در بدن می‌شود و عملکرد اعصاب را بهبود می‌بخشد؛ روده سبب جذب آن به بدن می‌شود. تیامین موجود در خواص خرمالو خشک شده ، چربی، قندها و پروتئین موجود در مواد غذایی را به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل می‌کند.

دم‌کرده خرمالو خشک

در فصل‌هایی که خرمالو تازه در دسترس نیست، برای استفاده از خواص آن می‌توانید با خرید خرمالو خشک از خواص میوه خشک خرمالو استفاده کنید. استفاده از دمنوش خرمالوی خشک برای پوست بسیار مفید است. به این صورت که اسلایس خرمالو خشک را در آب جوش ریخته و مدتی صبر کنید تا دم بکشد. سپس مایع به دست آمده را سرد کنید و از آن به عنوان تونر استفاده کنید. دم‌کرده خرمالو خشک سبب تنظیم چربی پوست، کوچک کردن منافذ و از بین بردن جوش و آکنه می‌شود؛ همچنین اگر روی پوست سر استفاده شود، شوره سر را درمان می‌کند.

از خواص خرمالو خشک علاوه بر مصارف درمانی می‌توانید برای تزئین کیک، تهیه دمنوش و ترکیب آن با انواع آجیل، استفاده کنید. خرمالو خشک حاوی خواص بسیاری است و وجود آن را در هر خانه‌ای، ضروری است.

چگونه خرمالو خشک کنیم؟

طرز تهیه خرمالو خشک به این صورت است که: ابتدا خرمالوها را با دقت شسته و آب بکشید. سپس در حالی که بسیار دقت می‌کنید آن‌ها را به تکه‌های کوچکتر خرد کنید، از یک چاقوی تیز استفاده کنید. می‌توانید از آفتاب برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید. خرمالوها را با فاصله مناسب، برای اینکه بهتر خشک شوند، در سینی بچینید و مقابل آفتاب بگذارید. برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار روی سینی سبد بگذارید و روی آن نیز توری بکشید. پس از آن که خشک شدند، در صورت مشاهده گرد و غبار آن‌ها را آب بکشید و سریع با پارچه‌های تمیز و سفید، خشک کنید. راه آسان‌تر برای خشک کردن خرمالو، استفاده کردن از فر است. فر را در پایین‌ترین درجه ممکن قرار دهید و سینی خرمالوها را داخل آن بگذارید؛ پس از حدودا یک ساعت خرمالوها کاملا خشک شده‌‌اند.

عوارض خرمالو خشک

اگر یبوست ندارید برای کاهش فشارخون از خرمالو استفاده کنید. تانن موجود در آن سبب بروز یبوست می‌شود و بهتر است در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برخی افراد نسبت به خرمالو خشک حساسیت نشان دهند و باید در مصرف آن احتیاط کنند. اگر به طور طبیعی فشارخون پایینی دارید در مصرف خرمالو خشک احتیاط کنید و مقدار کمی از آن را مصرف کنید، چون خرمالو خشک فشار خون را کاهش می‌دهد.

واکنش آلرژیک و حساسیت به خرمالو خشک کمتر اتفاق افتاده است. اما اگر بعد از مصرف آن علائمی از کهیر، سوزش، قرمزی و خارش روی پوست خود مشاهده کردید، مصرف خرمالو خشک را متوقف کنید و در صورت مشاهده علائم شدید، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض خرمالو خشک

سخن پایانی

خرمالو خشک به عنوان یک میوه خشک و خشکبار مقوی معرفی می‌شود. میوه‌های خشک اگر بدون مواد افزودنی شیرین کننده و در شرایط مناسب تهیه شوند بسیار مقوی هستند و می‌توانید از آنها به عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید. در تهیه دسر یا پخت شیرینی‌ها هم می‌توانید از میوه خشک استفاده کنید. اضافه کردن آن به انواع غذاها و شیرینی‌ها سبب افزایش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود. مصرف این میوه خشک برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است و جایگزین مناسبی برای خوراکی‌هایی که با مواد غیرارگانیک و قندهای مضر تهیه می‌شوند، است.

از مزایایی که میوه خشک نسبت به میوه‌ی تازه دارد در مدت زمان نگهداری آن است، میوه خشک را می‌توان برای مدت زمان بیشتری بدون یخچال نگهداری کرد. با خرید خرمالو خشک می توانید این میوه را در چهارفصل نگهداری کنید و از خواص آن بهرمند شوید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت