خواص تخم شربتی

وحید رمضانیوحید رمضانی
1,753 بازدید
خواص تخم شربتی

فواید تخم شربتی برای سلامتی

تخم شربتی گیاهی یک ساله است. این گیاه دانه نوعی ریحان و رنگ آن سیاه است. از برگ‌های آن به عنوان سبزی استفاده می‌شود. این دانه از پرمصرف‌ترین دانه‌های گیاهی است و از آن در تمام فصل‌های سال استفاده می‌شود. معمولا تخم شربتی را به خاطر نوشیدنی‌هایی که با آن تهیه می‌کنیم می‌شناسیم. اما این دانه گیاهی خواصی فراتر از نوشیدنی و رفع عطش در تابستان دارد. با خواندن این مقاله و بررسی خواص تخم شربتی ، اهمیت بیشتری به استفاده از آن خواهید داد و بدون تفاوت از کنار آن عبور نخواهید کرد.

تخم شربتی به دانه فالوده نیز معروف است. این گیاه ارزش غذایی بالایی دارد و معمولا روش استفاده از آن همراه با آب است. تخم شربتی دانه‌های ریزی دارد اما موقعی که در آب ریخته شود، بزرگ می‌شود، حالت مخملی پیدا کرده و لعاب می‌کند. رنگ آن نیز متمایل به خاکستری می‌شود. معمولا در عطاری‌ها و فروشگاه‌ها خرید تخم شربتی بسیار زیاد است و از دانه‌های گیاهی پرفروش به حساب می‌آید. تخم شربتی کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خواص تخم شربتی

ترکیبات تخم شربتی و مزایا استفاده از آن

تخم شربتی از دانه‌های گیاهی محبوب بین هندی‌ها است. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها (فلانوئید و…)، پروتئین، ویتامین‌ها، املاح معدنی، فیبر و چربی ضروری است. نکته قابل توجه در تخم شربتی این است که این دانه خوراکی فاقد کالری است. به همین دلیل بهترین گزینه برای افرادی که رژیم لاغری دارند، است. تخم شربتی برای بیماران دیابتی مفید است، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند. تخم شربتی برای افزایش شیر استفاده می‌شود، نشاط‌آور است و به دلیل طبع گرمی که دارد، سردی بدن را از بین می‌برد.

مواد معدنی موجود در تخم شربتی

تخم شربتی بمبی از مواد معدنی است و مصرف آن برای پیر و جوان مفید است. حقیقتی جالب در مورد تخم شربتی این است که این دانه خوراکی، ۳ برابر بیشتر از اسفناج، آهن دارد. پتاسیم آن ۲ برابر موز است. تخم شربتی ۵ برابر پرتقال، ویتامین C دارد و کلسیم موجود در آن بسیار بیشتر از شیر است. با این وجود، بهتر است به هیچ وجه از خواص تخم شربتی برای سلامتی غافل نشوید. این دانه سیاه که شکل ظاهری آن شبیه به اشک است، می‌تواند سلامت جسمی و روحی شما را تضمین کند. اسیدهای چرب ضروری به مقدار فراوان در تخم شربتی وجود دارند و جذب آن‌ها برای تقویت قلب و مغز ضروری است.

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و درمان سرماخوردگی

خواص تخم شربتی برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها کاربرد دارد. تخم شربتی منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شوند. تقویت سیستم ایمنی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. در فصل‌های گرم مثل تابستان، از دانه‌های تخم شربتی برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها و جلوگیری از گرمازدگی استفاده می‌شود. در فصل پاییز و زمستان استفاده از دمنوش تخم شربتی یا ریختن آن در آب گرم و تهیه شربت عسل و تخم شربتی موجب افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود. تخم شربتی با افزایش آنتی‌اکسیدان‌های بدن به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. ترکیب تخم شربتی و زنجبیل درمانی موثر برای سرفه است. معجون تخم شربتی، عسل و زنجبیل، معجزه‌ای برای درمان آنفولانزا است.

خلاصه

تخم شربتی نوشیدنی محبوب تابستان است. این گیاه خواص بی‌نظیری دارد. سرشار از املاح معدنی است و چند برابر اسفناج آهن دارد، پتاسیم، ویتامین C و کلسیم آن نیز بسیار زیاد است. خواص تخم شربتی با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

محافظت از دندان‌ها با تخم شربتی

از تخم شربتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌شود. این خوراکی خوشمزه آنتی‌باکتریال است و از فعالیت باکتری‌های مضر در دندان‌ها جلوگیری می‌کند. تخم شربتی دهان را خوشبو می‌کند و مانع از ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.

خواص تخم شربتی برای کبد

کاهش وزن و مقدار مصرف روزانه تخم شربتی برای لاغری

همان‌طور که اشاره کردیم تخم شربتی سرشار از فیبر و پروتئین است. همچنین نداشتن هیچ گونه کالری، آن را تبدیل به بهترین ماده غذایی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. خواص تخم شربتی برای لاغری سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. ترکیبات اسیدهای چرب موجود در آن به چربی‌سوزی کمک می‌کنند. بخش زیادی از حجم معده را با بافت ژله‌ای و خمیری خود اشغال می‌کند. این کار موجب می‌شود شما به مدت طولانی احساس سیری داشته باشید و میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی مانع از افزایش وزن می‌شود و کمک چشمگیری به کاهش وزن می‌کند. اضافه کردن آن به ماست یا سالاد نیز برای کاهش اشتها و وزن مفید است.

مقدار مصرف تخم شربتی برای لاغری و به صورت روزانه، دو قاشق چای‌خوری و همراه با آب گرم است.

فواید تخم شربتی برای مو

تخم شربتی شامل مقدار قابل توجهی مواد معدنی می‌شود. آهن، پروتئین و ویتامین K موجب حفظ سلامت موهای شما می‌شوند. خواص تخم شربتی برای مو ، افزایش رشد و حجم آن بسیار مفید است. پروتئین موجود در تخم شربتی به تولید کراتین موها کمک می‌کند. خواص تخم شربتی برای مو سبب حفظ درخشندگی و لطافت موها می‌شود. همچنین به دلیل ترکیبات روغنی که دارد از خشکی مو جلوگیری می‌کند.

ماسک ریزش مو تخم شربتی را با یک قاشق چای‌خوری تخم شربتی و 1/4 پیمانه شیربادام تهیه کنید. این ماسک را روی ریشه مو قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه با شامپو شستشو دهید. این ماسک مانع از ریزش مو می‌شود.

خلاصه

خواص تخم شربتی برای لاغری موجب افزایش سوخت و ساز بدن و ایجاد حس سیری به مدت طولانی می‌شود. تخم شربتی اشتها را کاهش می‌دهد و موجب تقویت موها می‌شود. مواد معدنی آن ریشه مو را تقویت می‌کند و ماسک تخم شربتی و شیربادام برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با تخم شربتی

تخم شربتی اسیدیته معده را تنظیم می‌کند و از بروز رفلاکس جلوگیری می‌کند. برای درمان سوزش معده می‌توانید مقداری تخم شربتی با آب گرم بنوشید. تخم شربتی حجم زیادی آب جذب می‌کند و موجب کاهش اسیدیته معده می‌شود. خواص آن موجب پاکسازی دستگاه گوارش می‌شود. حرکات روده با مصرف تخم شربتی آسان‌تر می‌شود. تخم شربتی اسیدهای چرب و روغن‌های فرار دارد که موجب برطرف کردن نفخ و گاز معده می‌شود. از خواص تخم شربتی برای رفع یبوست همراه با شیر استفاده کنید. قبل از خواب مقداری شیر را گرم کرده و نصف قاشق چای‌خوری تخم شربتی را با آن مخلوط کرده و بنوشید.

حفظ سلامت پوست با مصرف تخم شربتی

استفاده از خواص تخم شربتی برای پوست منجر به افزایش کلاژن سازی می‌شود. کلاژن پس از آسیب‌های پوستی، سلول‌های پوست را ترمیم می‌کند و برای داشتن پوستی صاف و بدون لک ضروری است. خوردن تخم شربتی برای ترشح کلاژن مفید است. کوبیدن تخم شربتی و ترکیب آن با روغن نارگیل، دارویی موضعی برای پوست شما ایجاد می‌کند. این ترکیب را روی پوست ماساژ دهید تا خشکی بیش از حد، اگزما و عارضه‌های پوستی ناشی از بیماری پسوریازیس را درمان کند.

خواص تخم شربتی برای پوست و رفع چین و چروک نیز کاربرد دارد. تخم شربتی پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارد. ماسک جوان کننده پوست با یک قاشق چای‌خوری پودر تخم شربتی، لیمو ترش و آب ولرم تهیه کنید. این ماسک را روی صورت گذاشته و پس از ۱۵ دقیقه پوست را شستشو دهید.

خواص تخم شربتی برای پوست

کاهش حرارت بدن با تخم شربتی

از تخم شربتی برای تهیه انواع نوشیدنی و شیک استفاده می‌‌شود. در کشورهای آسیایی تخم ریحان برای کاهش حرارت بدن و رفع تشنگی در تابستان استفاده می‌شود. تخم شربتی برای خنک کردن بدن بسیار مفید است و شربت آن از بهترین نوشیدنی‌های تابستانی است. در طب سنتی از خواص تخم شربتی برای تهیه دارو پایین آورنده تب بیمار استفاده می‌شود.

خلاصه

تخم شربتی موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود. برای درمان نفخ و یبوست کاربرد دارد. خواص تخم شربتی برای پوست موجب بهبود شرایط آن شده و سبب رفع چین و چروک می‌شود. این گیاه دارویی کلاژن پوست را افزایش می‌دهد. همچنین موجب کاهش تب بیمار می‌شود.

فواید تخم شربتی برای تنظیم فشار خون

افرادی که فشار خون بالا دارند حتما تخم شربتی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. تخم شربتی فشار خون را کاهش می‌دهد. افرادی که به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند، در مصرف تخم شربتی احتیاط کنند.

کنترل قند خون و کمک به درمان دیابت

تخم شربتی هیچ گونه قند و کالری ندارد. خواص تخم شربتی به افراد دیابتی کمک می‌کند قند خون خود را کنترل کنند. تخم شربتی باعث می‌شود قند به آرامی در بدن آزاد شود و متابولیسم قند خون را در بدن کاهش می‌دهد. نوشیدن تخم شربتی همراه با شیر برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

آرامش اعصاب با تخم شربتی

تخم شربتی اعصاب شما را آرام می‌کند. مصرف تخم شربتی همراه با عرق بادرنجبویه برای تقویت اعصاب و کاهش استرس مفید است. تخم شربتی برای بهبود خلق و خو استفاده می‌شود. تخم شربتی سردرد را درمان می‌کند و خستگی‌های ذهنی ناشی از فشار کاری را برطرف می‌کند.

فواید تخم شربتی برای کودکان

ادویه ارگانیک تخم شربتی منبعی غنی از کلسیم است. برخی از کودکان به شیر حساسیت دارند و تخم شربتی یکی از بهترین مکمل‌ها برای تأمین کلسیم است. وجود مقادیر بالا امگا۳ در تخم شربتی بر هوش کودکان تأثیر می‌گذارد و عملکرد مغز آن‌ها را تقویت می‌کند. جذب آهن و پاسیم موجود در تخم شربتی برای کودکان ضروری است. خواص تخم شربتی موجب حفظ سلامتی کودکان می‌شود.

خلاصه

تخم شربتی فشار خون را کاهش می‌دهد و برای اعصاب مفید است. مصرف تخم شربتی موجب کنترل سطح قند خون می‌شود و استفاده از آن برای افراد دیابتی مجاز است. خواص تخم شربتی برای کودکان ، رشد آن‌ها و تقویت مغز کودکان مفید است.

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

تخم شربتی پروتئین بدن را تأمین می‌کند. ورزشکاران برای عضله سازی نیاز به منابع غنی پروتئین دارند. خواص تخم شربتی برای ورزشکاران علاوه بر کمک به تقویت عضلات، موجب تأمین انرژی به مدت طولانی می‌شود. تخم شربتی چندین برابر وزن خود آب جذب می‌کند و موجب تنظیم رطوبت بدن نیز می‌شود.

فواید تخم شربتی چه تأثیری بر کبد دارد؟

خواص تخم شربتی برای کبد و پاکسازی آن مفید است. بیماری کبد، از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه افراد بسیاری را درگیر کرده است. این بیماری خاموش است و ممکن است دیر تشخیص داده شود. خواص تخم شربتی برای کبد همراه با خاکشیر دارویی موثر برای درمان بیماری کبد چرب است. این دارو سموم کبد را دفع کرده و به بهبود عملکرد آن کمک بسیاری می‌کند.

تهیه شربت تخم شربتی

همان‌طور که گفتیم از خواص تخم شربتی برای تهیه نوشیدنی استفاده می‌شود. برای تهیه این شربت یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را با آب شستشو دهید و سپس به اندازه‌ای که آب تمام سطح آن را بگیرد، آب بریزید. به مدت یک ساعت اجازه دهید در دمای اتاق بماند و بعد آب بیشتری اضافه کنید. عسل، زعفران، سکنجبین، گلاب یا آبلیمو اضافه کنید تا طعم شربت شما متفاوت و خوشمزه شود.  

خلاصه

تخم شربتی نوشیدنی محبوبی بین ورزشکاران است. این نوشیدنی به عضلع سازی کمک می‌کند. همچنین رطوبت بدن را تأمین می‎‌کند. تخم شربتی کبد را از سموم پاک کرده و موجب درمان کبد چرب می‌شود. نوشیدن تخم شربتی همراه با خاکشیر برای درمان کبد چرب بسیار مفید است.

مضرات تخم شربتی

خواص تخم شربتی برای کودکان ضرر ندارد اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است آن‌ها را دچار عوارض کند. مصرف تخم شربتی برای کودکان زیر ۳ سال خطرناک است و ممکن است مجرای تنفسی آن‌ها را مسدود کند. از خواص تخم شربتی برای کودکان بالای ۳ سال، به مقدار کم و تحت نظر پزشک استفاده می‌شود.

استفاده بی‌رویه از تخم شربتی ممکن است سرگیجه ایجاد کند. قبل از استفاده مداوم از تخم شربتی حتما با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را در این مورد جویا شوید.

خواص تخم شربتی برای لاغری

جمع‌بندی

تخم شربتی از گیاهان دارویی است که به مقدار فراوان از آن استفاده می‌شود. این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع سموم و… کاربرد دارد. خواص تخم شربتی برای لاغری وکاهش وزن بسیار مفید است. این گیاه کالری ندارد و سرشار از فیبر است. حرکات روده را آسان کرده و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. خواص ادویه تخم شربتی برای عضله سازی در ورزش، تقویت پوست و مو کاربرد دارد. مواد معدنی آن به رشد کودکان کمک شایانی می‌کند. تخم شربتی در تابستان موجب رفع عطش می‌شود. مصرف بیش از اندازه از این گیاه موجب سرگیجه می‌شود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت