خواص عرق بوقناق چه تاثیری بر درمان دیابت دارد؟

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
4,268 بازدید
خواص عرق بوقناق

فواید عرق بوقناق برای سلامتی

گیاه بوقناق با نام علمی Eryngium شناخته می‌شود. گیاه تازه بوقناق گل‌های بنفش ریزی دارد و انتهای آن‌ها خاردار است. این گیاه علفی است و دو نوع یکساله یا چند ساله دارد. برگ‌های آن ریز و بدون پرز است. گیاه بوقناق با نام باباخارزن و هالی دریایی هم شناخته می‌شود. حدودا ۲۵۰ نوع از این گیاه درجهان وجود دارد که تنوع آن در آمریکای جنوبی بیشتر است. این گیاه شامل خانواده Apiaceae می‌شود. طبع گیاه بوقناق گرم است و به این دلیل است از خواص آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. از این گیاه دمنوش و عرق تهیه می‌کنند. با خرید عرق بوقناق می‌توانید از خواص عرق بوقناق بهترین استفاده را بکنید. در این مقاله سعی می‌کنیم به خواص و مضرات عرق بوقناق اشاره کنیم.

خواص عرق بوقناق

خواص عرق بوقناق

به خواص عرق بوقناق در طب سنتی اشاره شده است و فواید بی‌نظیر این عرق در درمان دیابت، پاکسازی کبد، بهبود شرایط پوست و افزایش عملکرد دستگاه گوارش، موجب تمایل به استفاده از این عرق شده است.

خواص عرق بوقناق برای دیابت

دیابت، نوعی بیماری است که در آن قند خون از میزان طبیعی آن (112-96 میلی گرم در دسی لیتر) بیشتر باشد. در این شرایط ممکن است تولید انسولین در بدن متوقف شود یا بدن نسبت به آن مقاوم شود و در این صورت انسولین نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. انسولین وظیفه پایین آوردن قند خون و سوزاندن آن را به عهده دارد. این بیماری دو نوع دارد.

دیابت نوع 1 سبب از بین رفتن سلول‌های پانکراس می‌شود که این کار باعث توقف تولید انسولین در بدن می‌شود. دیابت نوع 2 از نوع 1 آن خفیف‌تر است و باعث مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود، ولی می‌تواند پیشرفت کند و باعث تخریب کامل پانکراس شود. عواملی که می‌توانند باعث ابتلای فرد به دیابت نوع 2 شوند، چاقی، ژنتیک و کم تحرکی هستند.

در طب سنتی دیابت نوعی سوءمزاج است و در اثر غالب شدن طبع سرد یا گرم به بدن و بهم خوردن تعادل طبع بدن، به وجود می‌آید و عملکرد اعضای بدن را دچار اختلال می‌کند. این بیماری ممکن است بدن را دچار سوءمزاج گرم یا سرد کند و پس از تشخیص نوع آن، دارو گیاهی متناسب با آن طبع تجویز می‌شود. بیماری دیابت نه تنها کلیه را دچار مشکل می‌کند، کبد را هم درگیر می‌کند. این بیماری ممکن است در مواردی فرد را دچار اختلالات گوارشی نیز بکند و فرایند هضم غذا به درستی انجام نشود. در افراد چاق با مزاج گرم، به هنگام کاهش گرمی بدن و غلبه سردی، دیابت به وجود می‌آید. بیماری دیابت معمولا در افرادی که ۳۰ سال و بیشتر، سن دارند، ایجاد می‌شود. یی از دلایل آن مصرف بیش از اندازه مواد غذایی با طبع سرد است و همان‌طور که اشاره کردیم، بی‌تحرکی نیز عاملی در به وجود آمدن دیابت است.

بیماری دیابت باعث کاهش سوختن قند در بدن می‌شود. انباشته شدن قند در خون با گذشت زمان باعث مسدود شدن رگ‌ها می‌شود. بیماری دیابت تأثیر مستقیم بر سلامت کلیه، چشم و اعصاب بدن می‌گذارد و سلامتی آن‌ها را در خطر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی و بیماری‌های عروقی را افزایش دهد. استفاده از خواص عرق بوقناق در طب سنتی ، سبب درمان دیابت می‌شود. علاوه بر طب سنتی، تحقیقات نشان داده‌اند خواص عرق بوقناق باعث افزایش عملکرد پانکراس شده و ترشح انسولین در بدن را افزایش می‌دهند.

طبق تحقیقی که روی بیش از 1000 نفر مبتلا به دیابت انجام شد؛ این افراد درمان خود را با عرق بوقناق شروع کردند. دوره درمان آن‌ها چهار ماه در نظر گرفته شد و در بیش از ۶۰٪ افراد، نتایج آن مثبت بود. خواص عرق بوقناق تأثیر زیادی در بهبود بیماری دیابت دارد. استفاده از این عرق گیاهی باعث تداوم تأثیرات آن در دوره درمان می‌شود و پس از طی کردن چهار ماه و اتمام دوره، علائم بیماری باز نمی‌گردد.

استفاده از خواص عرقیات گیاهی برای درمان بیماری دیابت، یکی از خواص عرق بوقناق در طب سنتی است. عرق بوقناق باعث تسهیل درمان دیابت می‌شود و از آن نمی‌توان به عنوان درمان اصلی استفاده کرد. برای افزایش تأثیر این عرق باید رژیم غذایی خورد را اصلاح کنید و ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

خلاصه

خواص عرق بوقناق سبب افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود. تحقیقی به همین منظور انجام شده که تأثیر این عرق گیاهی بر بهبود بیماری دیابت را ثابت می‌کند.

خواص عرق بوقناق در طب سنتی

اینولین موجود در عرق بوقناق

اینولین نوعی فیبر محلول در آب است. این ماده از زنجیره مولکول‌های فروکتوز تشکیل شده است. این مولکول‌ها با انتقال به نقاط انتهایی دستگاه گوارش، باعث تغذیه باکتری‌های مفید موجود در روده می‌شوند. این باکتری‌ها سبب تولید اسیدهای چرب مفید می‌شوند. اسیدهای چرب انرژی سلول‌های کولون را تأمین می‌کنند و به سلامت فرد کمک می‌کنند. اینولین فواید زیادی برای بدن دارد. این ترکیب باعث تقویت سیستم گوارش، رفع یبوست، کاهش وزن، سالم ماندن قلب و افزایش جذب مواد معدنی می‌شود.

تقویت سیستم گوارشی با اینولین

میکرو‌ب‌های بسیاری در دستگاه گوارش وجود دارند. باکتری‌های موجود در آن به دو دسته مفید و مضر تقسیم می‌شوند. اگر تعادل بین باکتری‌ها بر هم بخورد، موجب بروز بیماری می‌شود. اینولین میزان باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهد و باعث حفظ تعادل آن‌ها می‌شود. این کار منجر به تقویت سیستم گوارشی می‌شود و یکی از خواص عرق بوقنان برای لاغری به شمار می‌رود.

تأثیر اینولین در رفع یبوست

اینولین با تقویت سیستم گوارشی و بهبود حرکات روده، باعث آسان شدن عمل دفع و درمان یبوست می‌شود.

خواص عرق بوقناق برای لاغری

تحقیقات نشان داده‌اند خواص عرق بوقناق برای لاغری ، می‌تواند تأثیرات خوبی بر کاهش وزن بگذارد. استفاده از خواص عرق بوقناق برای لاغری باعث کاهش ترشح هورمون گرسنگی می‌شود و این کار می‌تواند باعث سوزاندن کالری و چربی‌های ذخیره شده در بدن شود. مطالعات نشان داده‌اند مصرف فیبر اینولین تأثیر بیشتری در کاهش وزن نسبت به سایر فیبرها مثل سلولز دارد. خواص عرق بوقناق برای لاغری موجب افزایش عمل دفع و پاکسازی بدن از سموم می‌شود. از خواص عرق بوقناق برای لاغری غافل نشوید.

وجود اینولین در خواص عرق بوقناق ، باعث کاهش کلسترول خون و افزایش جذب کلسیم و پتاسیم در بدن می‌شود. این امر به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند. همچنین خواص عرق بوقناق در طب سنتی ثابت کرده است که این عرق می‌تواند از بدن در برابر سرطان کولون محافظت کند.

خلاصه

اینولین نوعی فیبر موجود در عرق طبیعی بوقناق است که باعث تقویت سیستم گوارش، رفع یبوست و ایجاد سیری در فرد می‌شود. این امر با گذر زمان سبب لاغری می‌شود.

خواص عرق بوقناق برای لاغری

خواص عرق بوقناق در بارداری

هنوز اطلاعات دقیقی راجع به خواص عرق بوقناق در بارداری به دست نیامده است. این عرق با داشتن فواید بسیار ممکن است برای زنان باردار مضر باشد. عرق طبیعی بوقنان متابولیسم بدن را بالا می‌برد و با افزایش سوخت و ساز بدن می‌تواند برای زنان باردار مفید باشد ولی تحقیقات انجام شده هنوز به نتایج دقیقی برای تأثیرات خواص عرق بوقناق در بارداری و عملکرد آن روی جنین نرسیده‌اند. خواص عرق بوقناق در بارداری سبب افت فشار و قند خون می‌شود و زنان باردار باید در مصرف این عرق احتیاط کنند.

خواص عرق بوقناق برای پوست

پوست عضو مهمی از بدن است که عوامل زیادی در سلامت آن نقش دارند. پوست سرتاسر بدن را فرا گرفته و اولین مانع برای ورود آلودگی‌ها به بدن است. مشکلات داخلی بدن می‌توانند بر سلامت پوست تأثیر بگذارند. یکی از این مشکلات یرقان یا زردی پوست است. این بیماری می‌تواند سبب زرد شدن سفیدی چشم هم شود. سفیدی و رنگ پریدگی بیش از حد پوست نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های مشکلات کبدی باشد.

خارش پوست یک عامل اصلی در داشتن بیماری کبد است و دلیل آن رسوب سموم در کبد است. رسوب سموم در کبد باعث بسته شدن مجراهای دفع آلودگی از بدن می‌شود و این آلودگی‌ها به کیسه صفرا منتقل نمی‌شوند؛ در نتیجه وارد خون شده و به صورت زردی، یرقان یا خارش روی پوست ظاهر می‌شوند.

درمان بیماری‌های کبدی با خواص عرقیات گیاهی امکان پذیر است. خواص عرق بوقناق در طب سنتی برای پاکسازی کبد به کار می‌رود. خواص عرق بوقناق برای پوست باعث دفع سموم و پاکسازی کبد می‌شود. این کار سبب بازگشت پوست به حالت طبیعی و حفظ سلامت آن می‌شود. خواص عرق بوقناق برای پوست ، خون را تصفیه می‌کند و جوش‌ها را از بین می‌برد. این امر پوست را روشن می‌کند. خواص عرق بوقناق برای پوست ، به حفظ زیبایی و لطافت آن کمک می‌کند.

می‌توانید از این عرق به صورت موضعی استفاده کنید و پوست خورد را با آن شستشو دهید؛ همچنین عرق بوقناق به عنوان تونر برای پاکسازی سطح و منافذ پوست هم می‌توانید استفاده کنید. مقداری پنبه را به عرق بوقناق آغشته کنید و آن را روی پوست صورت ماساژ دهید.

خلاصه

استفاده از خواص عرق بوقناق در دوران بارداری ممکن است باعث افت فشار شود و در مصرف آن احتیاط رعایت شود. این عرق کبد را از سموم پاکسازی می‌کند و باعث رفع مشکلات پوستی می‌شود. مصرف آن پوست را روشن می‌کند.

خواص عرق بوقناق در بارداری

تأثیر عرق بوقناق در ترشح آدرنالین

هورمون آدرنالین توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود. این هورمون ضربان قلب را بالا می‌برد، باعث باز شدن رگ‌های متصل به ماهیچه‌ها می‌شود و غلظت خون در بدن را افزایش می‌دهد. آدرنالین میزان هیجان بدن را به شدت افزایش می‌دهد و جریان خون را به سمت ماهیچه‌ها هدایت می‌کند.

نوعی آدرنالین وجود دارد که باعث بروز عصبانیت و پاسخ‌های تند می‌شود. استرس می‌تواند فشار روانی زیادی به فرد وارد کند و این ممکن است ناشی از تغییرات ایجاد شده در محیط اطراف فرد باشد که نتایج آن روی بدن فرد نمایان شده است. استرس مفید است اما اگر از کنترل خارج شود برای بدن مضر می‌شود. استرس مضر، انرژی بدن را می‌گیرد و فعالیت ذهن را متخل می‌کند. به دنبال آن مشکلاتی مثل بی‌خوابی، تپش قلب بالا، افزایش فشار خون و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آیند و می‌توانند آسیب جدی به بدن بزنند.

با افزایش استرس، تولید سموم در بدن زیاد می‌شود و همزمان با آن، آدرنالین هم ترشح می‌شود. اگر ترشح آدرنالین بیشتر شود، مثل یک نیروی کمکی، برای وفق دادن بدن با شرایط جدید، عمل می‌کند. ترشح آدرنالین باعث سوختن قندهای اضافی بدن می‌شود و این امر، انرژی مورد نیاز بدن برای مقابله با مشکل را فراهم می‌کند.

ترشح بیش از حد هورمون آدرنالین می‌تواند منجر به ایجاد عصبانیت و از دست دادن آرامش شود. خواص عرق بوقنان در طب سنتی ، باعث ایجاد آرامش می‌شود و ترشح آدرنالین را تنظیم می‌کند.

خلاصه

استرس و ترشح بالای هورمون آدرنالین می‌تواند تعادل هورمون‌های بدن را از بین ببرد. هیجانات زیاد غلظت خون را بالا می‌برند. مصرف این عرق طبیعی سبب تنظیم آدرنالین و ایجاد آرامش می‌شود. 

سایر فواید عرق بوقناق

عرق بوقناق با طبیعت گرمی که دارد، بیماری‌هایی که در اثر سردی به وجود می‌آیند را درمان می‌کند. این عرق سردی معده را می‌گیرد و وضعیت آن را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از خواص عرق بوقناق خاصیت ادرارآور بودن آن است. این عرق مجاری ادراری را پاکسازی می‌کند و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند.

مضرات عرق بوقناق

عرق بوقناق علاوه بر فواید بسیاری که دارد، ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. به یاد داشته باشید قبل از استفاده از این عرق به صورت موضعی، مقداری از آن را روی بازوی خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. یکی از مضرات عرق بوقناق ، کاهش فشار و قند خون است.

مصرف این عرق در دوران شیردهی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چون باعث کاهش میزان شیردهی خواهد شد. استفاده از عرق بوقناق در دوران قاعدگی ممکن است باعث بی‌حالی و درد شدید شود. اگر می‌خواهید در این دوران از عرق گیاهی بوقناق استفاده کنید، بهتر است آن را با عسل یا نبات میل کنید. مصرف همزمان این عرق یا داروهای دیابت، می‌تواند تداخل دارویی داشته باشد و نباید از آن‌ها به طور همزمان استفاده کرد. بهتر است درباره مصرف عرق بوقناق با داروهای دیابت، با پزشک خود مشورت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله خواص و مضرات عرق بوقناق را بررسی کردیم و متوجه شدیم این عرق یکی از بهترین عرق‌های گیاهی برای بهبود بیماری دیابت است. مصرف آن در رژیم غذایی روزانه باعث اثرگذاری مناسبی بر درمان دیابت می‌شود؛ و به طور کلی توجه داشته باشید، مصرف بیش از اندازه از این عرق گیاهی، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

مضرات عرق بوقناق

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شده، عرقیات گیاهی از خوراکی ها و مواد غذایی با کیفیت و دارای ارزش دارویی هستند که مصرف آن نیست بسیار آسان است. توصیه می‌شود زنان باردار، کودکان و افرادی که دارای قندخون و دیابت هستند قبل از مصرف مداوم از خواص عرقیات گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

عرقیات گیاهی و طبیعی خواص بیشتری نسبت به گیاه اصلی خود دارند. در نهایت توجه داشته باشید استفاده افراطی و دور از اعتدال هر ماده خوراکی عوارضی و مشکلاتی به همراه دارد، پس در مصرف عرقیات گیاهی رعایت اعتدال را داشته باشید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت