خواص بادام درختی، مضرات و ارزش غذایی آن

مهگل رئیس صفریمهگل رئیس صفری
4,435 بازدید
خواص بادام

از خواص بادام چه می‌دانید؟

شاید نخستین افرادی که از بادام به عنوان یک غذای سالم و برای دریافت انرژی استفاده می‌کردند، مردمان شهر باستانی شوش هستند. در بقایای آثار باستانی شوش مقداری بادام به همراه چند آجیل دیگر کشف شده است؛ همین نکته نشان می‌دهد که خاستگاه بادام درختی در ایران و خاورمیانه است. اصالت بادام درختی به آسیا باز می‌گردد؛ اما امروزه بزرگترین تولید کننده بادام در جهان آمریکا است. از خواص بادام برای سلامت معده و دستگاه گوارش، کاهش وزن، کاهش قند و… استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق بادام درختی، مضرات آن و طرز تهیه شیر بادام و حریره بادام خواهیم پرداخت.

خواص بادام

بادام چیست؟

بادام از یکی از انواع آجیل است و در اصل مغز میوه درخت بادام است. بادام انواع مختلفی دارد، بادام تلخ و بادام شیرین از انواع بادام‌های درختی با طعم‌ها مختلف است؛ بادام تلخ بیشتر خواص دارویی و درمانی دارد و از آن برای تهیه روغن بادام تلخ و یا برای تهیه برخی از انواع دسر و شیرینی استفاده می‌شود. اما بادامی که در آجیل‌ها و یا در انواع سالاد یا دیگر خوراکی‌ها از آن استفاده می‌شود، بادام شیرین است. بادام شیرین و تلخ از لحاظ ظاهری تقریبا شبیه به یکدیگر هستند؛ میوه خام آن‌ها در زیر دو روکش نازک و نرم و یک پوشش سفت و سخت پنهان شده است. برای تشخیص بادام شیرین از تلخ می‌توانید یک دانه از آن را امتحان کنید؛ اما در ظاهر بادام تلخ شکل گردتری نسبت به بادام شیرین دارد. برای خرید مغز بادام درختی می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین یا مغازه‌های خشکبار فروشی و… مراجعه کنید. انواع بادام درختی، زمینی و هندی سرشار از چربی‌های سالم‌، آنتی‌اکسیدان‌ها‌، ویتامین‌‌‌‌ها و مواد معدنی هستند.

ارزش غذایی بادام درختی

خواص بادام درختی بسیار زیاد است و خوشبختانه کالری بادام کم است و برای استفاده در رژیم‌های غذایی مناسب است؛ بادام به اندازه‌ای مقوی است که 11 عدد از آن می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی مصرف شود؛ مصرف 11 عدد بادام خام هیچ گونه ضرری ندارد و تمام نیازهای مورد نیاز بدن را به طور کامل به شما خواهد داد.

فیبر: 3.5 گرم

پروتئین: 6 گرم

چربی: 14 گرم (9 عدد از آنها اشباع نشده)

ویتامین E: حدودا 37 درصد از RDI (میزان مورد نیاز روزانه)

منگنز: 32٪ از RDI

منیزیم: 20٪ از RDI

بادام درختی حاوی مقادیر مناسبی از مس، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فسفر است.

همان‌طور که اشاره شد کالری بادام برای استفاده در رژیم غذایی بسیار مناسب است. هر مشت کوچک بادام 161 کالری و 2.5 گرم کربوهیدرات، به علاوه میزان خواص و مواد معدنی بالا را دارد.

توجه به این نکته مهم است که بدن شما 10-15٪ کالری خوراکی‌ها را جذب نمی‌کند زیرا برخی از چربی‌ها توسط آنزیم‌های دستگاه گوارش قابل جذب و هضم نیستند.

بادام درختی دارای مقادیر زیادی اسید‌فیتریک است‌، این ماده یک مواد معدنی خاص است که از کاهش جذب مواد غذایی مقوی جلوگیری می‌کند. اسیدفیتریک، یک آنتی‌اکسیدان سالم محسوب می‌شود و همچنین مقدار آهن‌، روی و کلسیم را که از بادام به دست می‌آورید، به میزان بسیار کمی کاهش می‌دهد.

خلاصه

بادام آجیل درختی بسیار محبوبی است. بادام از نظر داشتن مقادیر چربی‎های اشباع نشده، فیبر، پروتئین و مواد مغذی منبع مهم و موثری به شمار می‌آید. فواید بادام بسیار زیاد است و مصرف آن برای تمام سنین، به طور عمده، مجاز است.

بادام درختی

خواص بادام درختی برای سرطان

فواید بادام درختی منبع فوق العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها است.

آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو (که یک عامل برای بروز سرطان است) محافظت می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در فواید بادام درختی در زیر پوسته نازک قهوه‌‍ای رنگ متمرکز شده‌اند؛ به همین دلیل، بادام‌های که پوستشان برداشته شده است، از ارزش غذایی کمتری برخوردار هستند.

خواص بادام برای تقویت مغز

مواد مغذی بادام درختی سبب تقویت مغز و افزایش هوش می‌شوند. استفاده از بادام به صورت حریره، شیر بادام یا مغز آن برای رشد کودکان بسیار مفید است. خواص شیر بادام به دلیل سبک بودن و هضم آسان برای دستگاه گوارش کودکان مفیدتر است. بادام مسیرهای عصبی مغز را بیشتر از قبل می‌کند و مصرف آن برای افرادی که بیشتر از ۶۰ سال دارند بسیار توصیه شده است. بیماری آلزایمر در دهه ۶۰ زندگی ممکن است رخ بدهد و خوردن بادام مانع از بروز این بیماری می‌شود. ریبوفلاوین و ال کارنیتین از بهترین مواد مغذی برای تقویت مغز هستند و به مقدار فراوان در بادام درختی وجود دارند.

بهبود وضعیت پوست و مو

همان‌طور که گفتیم بادام درختی منبعی سرشار از ویتامین E‌ است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد. جذب ویتامین E کافی به بدن سبب درمان خشکی پوست می‌شود و از وزی، موخوره و ریزش مو هم جلوگیری می‌‌کند. از روغن بادام هم برای آبرسانی پوست و مو استفاده می‌شود.

خلاصه

بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند سلول‌های شما را از آسیب اکسیداتیو محافظت کند‌، مهمترین عامل پیری و بیماری است.این آجیل سبب تقویت سلول‌های مغزی می‌شود و از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند. بادام درختی مانع از خشکی پوست و مو می‌شود.

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

ویتامین E خانواده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی است؛ این آنتی‌اکسیدان‌ها در غشاء سلول در بدن شما ایجاد می‌شوند و از سلول‌های شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

بادام جزو بهترین منابع ویتامین E در جهان است.

مطالعات بسیاری نشان داده است که استفاده از فواید بادام درختی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما خواهد شد. ویتامین E باعث بهبود گردش‌خون در بدن شده و از انباشت چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند، این ویتامین فشارخون را تنظیم می‌کند؛ و به همین دلیل باعث سلامت قلب می‌شود.

همان‌طور که ذکر کردیم بادام درختی سرشار از ویتامین E است. این ویتامین تأثیر زیادی در بهبود بخشیدن شرایط پوست شما دارد. ویتامین E‌ موجب حفظ رطوبت و آبرسانی پوست شما می‌شود. فواید آن نقش مهمی در جوانسازی پوست دارد و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن موجب جلوگیری از بروز جوش روی صورت می‌شود. مصرف بادام درختی سبب تقویت پوست می‌شود و مقاومت آن را در برابر اشعه‌های مضر آفتاب افزایش می‌دهد. استفاده از شیره بادام موجب رفع تیرگی و گودی زیر چشم می‌شود.

خلاصه

بادام خام جزء بهترین منابع ویتامین E در جهان است. دریافت مقدار زیادی ویتامین E از غذاها باعث افزایش سلامت قلب خواهد شد. این ویتامین تأثیر به‌سزایی در بهبود بخشیدن شرایط پوست دارد و یک آبرسان طبیعی برای پوست است.

فواید بادام درختی

خاصیت بادام برای دیابت

یکی از دلایل بروز دیابت در افراد، استفاده مکرر آن‌ها از انواع کربوهیدرات‌ها است؛ کربوهیدرات‌ها زمانی که در بدن انباشته می‌شوند، تبدیل به قند خواهند شد.

بادام در کنترل قند خون کمک می‌کند. بادام درختی میزان کربوهیدرات کمی دارد اما دارای مقادیر بالای چربی مفید و پروتئین است. فواید بادام درختی نشان داده است که این مغز گیاهی یک انتخاب عالی برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی است. یکی دیگر از مزایای بادام، مقدار بسیار زیاد منیزیم است.

از نگاهی دیگر، منیزیم یک ماده معدنی است که در بیش از 300 فرایند بدن از جمله کنترل قند‌خون موثر است و نزدیک به 40 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارای کمبود ذخایر منیزیم در بدن هستند.

افراد فاقد دیابت نیز هنگام مصرف مکمل منیزیم کاهش قابل توجهی در مقاومت به انسولین مشاهده می‌کنند؛ به همین دلیل استفاده از غذاهای پر منیزیم مانند بادام درختی ممکن است به جلوگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کنند، که هر دو مشکل عمده برای سلامت بدن است.

خلاصه

بادام درختی حاوی منیزیم بسیار زیادی است، ماده معدنی که بسیاری از مردم به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند. مصرف زیاد منیزیم پیشرفت‌‌های اساسی در سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

کاهش و تنظیم فشار خون

از دیگر فواید بادام درختی برای سلامت بدن کنترل فشار خون است. همان‌طور که اشاره شد یکی از ذخایر منیزیم، بادام است؛ و این ماده معدنی به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بروز سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است.

به غیر از داشتن اضافه وزن، سن بالا و چربی خون، یکی از عوامل بروز فشار خون در بدن کمبود منیزیم خون و بدن است؛ مطالعات نشان می‌دهد که اصلاح کمبود منیزیم می‌‌تواند منجر به کاهش عمده فشار خون شود.

اگر توصیه‌های رژیم غذایی منیزیم را رعایت نکردید‌، اضافه کردن بادام به رژیم غذایی شما می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش میزان این ماده معدنی در بدن شما، داشته باشد.

خلاصه

سطح منیزیم پایین به شدت با فشار خون بالا ارتباط دارد‌، نشان می‌دهد که بادام می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

کاهش سطح کلسترول خون

مقادیر بالای لیپوپروتئین‌‌های LDL در خون به عنوان کلسترول “بد” شناخته می‌شود؛ این کلسترول یک کلسترول خطرناک شناخته شده برای انواع بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی، است.

رژیم غذایی شما می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر روی سطح LDL داشته باشد. برخی از مطالعات بادام را نشان داده‌اند تا LDL را به طور مؤثر کاهش دهند.

خلاصه

خوردن یک یا دو مشت بادام خام در روز می‌تواند به کاهش خفیف کلسترول LDL “بد” منجر شود‌، به طور بالقوه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. خواص بادام به کنترل چربی و کلسترول خون هم کمک می‌کند.

خاصیت بادام درختی

خواص بادام برای کاهش وزن

بادام درختی کالری بالایی ندارد اما کالری موجود در آن نه تنها چاق کننده نیست بلکه باعث کاهش وزن می‌شود. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید تمام تغذیه روزانه یک مرتاض هندی 20 عدد بادام خام در طول روز است؛ این میزان در بهترین حالت 100 گرم است! صدگرم بادام به تنهایی بسیار کم است، اما مرتاضان را برای ریاضت سرپا نگه می‌دارد.

به گفته محققان بادام یک خوراکی دیر هضم است و افراد بعد از مصرف آن تا چند ساعت انرژی مورد نیاز خود را ذخیره می‌کنند و احساس سیری در زمان طولانی‌تری خواهند داشت.

خاصیت بادام درختی در سیر نگهداشتن طولانی مدت باعث شده، تا از آن در انواع رژیم‌های لاغری و سلامت استفاده شود.

استفاده از بادام درختی به عنوان میان‌وعده باعث کاهش اشتهای کاذب شما در طول روز خواهد شد. فیبر موجود در این آجیل، سبب افزایش تأثیر آن بر لاغری می‌شود. بادام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

مضرات بادام درختی

همان‌طور که مطالعه کردید فواید بادام بسیار زیاد است و کالری بادام باعث چاقی شما نخواهد شد. اما هیچ خوراکی تنها دارای خواص و مزایا نیست و مصرف بیش از حد مجاز آن، باعث بروز عوارضی می‌شود. برخی از مضرات بادام به شرح زیر است.

مشکلات گوارشی: یکی از مضرات بادام این است که مصرف زیاد آن باعث یبوست و نفخ می‌شود. مصرف شیربادام عمل دفع را آسان می‌کند اما دانه بادام به دلیل دیر هضم بودن و داشتن کربوهیدرات باعث یبوست خواهد شد.

اگر ورزش و فعالیت بدنی ندارید و در مصرف مواد غذایی پرخوری می‌کنید، از خوردن روزانه بیش از 10 عدد بادام اجتناب کنید. مصرف زیاد بادام باعث اضافه وزن خواهد شد. 

از دیگر مضرات بادام درختی مصرف بـادام در مواد بسیار محدود آلرژی نشان داده است. از علائم آلرژی به بادام می‌توان به مشکلات پوستی و تنفسی اشاره کرد.

کالری بادام

سخن پایانی

آجیل و مغزیجات یکی از سالم‌ترین مواد خوراکی است، که می‌توانید در طول روز به عنوان میان‌وعده و یا در رژیم‌های غذایی به عنوان میان‌وعده، مصرف کنید.

 آجیل‌ها حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی ضروری برای سلامت جسمانی و مغزی و افزایش زیبایی هستند.

استفاده از خواص آجیل خام برای سلامتی بسیار موثر است. بادام درختی خام از آجیل‌های است که خواص خود را به صورت طبیعی و ارگانیک حفظ کرده است. برخی از فواید بادام درختی در حین بو دادن از بین می‌رود.

مصرف فراورده‌های تهیه شده از مغزیجات مانند کره بادام زمینی، کرم فندق، کره پسته صنعتی و… به  جای استفاده از مغزیجات خام  به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. میزان بالای شکر، نمک و روغن موجود در این فراورده‌های صنعتی ارزش غذایی مغزیجات را پایین می‌آورد اگر می‌خواهید از این مواد استفاده کنید؛ بهتر است تا آن را در خانه با مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه کنید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد.

منبع: healthline

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “خواص بادام درختی، مضرات و ارزش غذایی آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت