چرا باید از ادویه ترشی استفاده کنیم؟ طعم دهنده‌های مناسب برای ترشی چیست؟

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,480 بازدید
ادویه ترشی

معرفی انواع ادویه برای تهیه ترشی‌های خوشمزه و خانگی

تهیه ترشی از قدیم رواج داشته است. به دلیل نبودن یخچال در گذشته، مواد غذایی و سبزیجات را در سرکه نگهداری می‌کردند. ترشی یکی از راه‌های نگهداری از میوه‌ها در خارج از فصل است. سرکه از پوسیدگی مواد غذایی جلوگیری می‌کند. ترشی چاشنی غذا است و معمولا همراه با غذا سرو می‌شود. برای ریختن ترشی معمولا به میوه‌ها و سبزیجات سرکه یا آب نمک اضافه می‌کنند. ریختن ترشی موجب ماندگاری بالاتر میوه می‌شود و با استفاده از ادویه ترشی می‌توانید طعم متفاوتی به ترشی‌های خود بدهید. ترشی انواع مختلفی دارد و ادویه‌های مختلفی برای تهیه آن‌ها به کار برده می‌شود.

درست کردن ترشی در فصل زمستان رایج است و معمولا افرادی که مقدار زیادی ترشی مصرف می‌کنند، در فصل زمستان برای کل سال خود ترشی می‌ریزند. به وسیله ترشی، طعم سبزیجات خوشمزه‌تر از قبل می‌شود و امکان استفاده از آن‌ها خارج از فصل فراهم می‌شود. ترشی‎‌ها طعم خیلی خوبی به غذا می‌دهند و تقریبا تمام غذاهای ایرانی با ترشی خوشمزه می‌شوند. با خرید ادویه ترشی از فروشگاه‌های معتبر، ترشی‌های طبیعی و خوشمزه درست کنید. ادویه‌ای که برای ترشی استفاده می‌کنید، باید تازه باشد تا طعم واقعی آن در ترشی حس شود و به ترشی مزه کهنگی ندهد.

ادویه ترشی

تاریخچه ترشی به چه زمانی برمی‌گردد؟

ترشی انداختن از چند هزار سال پیش برای افزایش ماندگاری مواد غذایی در سفرهای طولانی، رواج پیدا کرد. برای مثال میوه‌ای مثل خیار را وقتی داخل سرکه بگذارید، ماندگاریی آن بسیار بیشتر می‌شود و خیلی دیر فاسد می‌شود.

چرا ترشی برای بدن مفید است؟

سرکه موجود در ترشی از تخمیر میوه‌ها به دست می‌آید. این مایع سرشار از باکتری‌های مفید برای بدن است. خواص سرکه مشابه آنتی‌اکسیدان است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. سرکه باعث می‌شود کربوهیدرات بدن به آرامی افزایش پیدا کند و این خاصیت به کنترل قند خون بدن کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف ترشی برای افراد دیابتی مفید است. سرکه‌ای که در ترشی وجود دارد سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و برای کاهش وزن استفاده می‌شود. سرکه باکتری‌های مضر روده را از بین می‌برد و سموم کیسه صفرا و کبد را دفع می‌کند. مصرف ترشی‌های خانگی و ارگانیک بهتر از ترشی‌های آماده است. ترشی‌های آماده مواد نگهدارنده دارند و سرکه آن‌ها کیفیت سرکه طبیعی را ندارد. همچنین ممکن است دستگاه گوارش را هم دچار اختلال کنند. ترشی‌هایی که در مغازه‌ها به صورت فله فروخته می‌شوند، ممکن است بهداشتی نباشند و به همین دلیل تهیه ترشی در منزل بهتر است و استفاده از ادویه ترشی ، آن را خوشمزه‌تر می‌کند و خواص دارویی ترشی را افزایش می‌دهد.

بهتر است در فصل زمستان ترشی مصرف کنید چون خوردن ترشی‌جات موجب گرم شدن بدن می‌شود. تغییرات شیمیایی که در سبزیجات بخاطر اضافه کردن سرکه ایجاد می‌شود، باعث از بین بردن ترکیبات مضر آن‌ها می‌شود و به جذب مواد معدنی کمک می‌کند. معمولا مواد غذایی تشکیل دهنده ترشی، خام هستند و به همین دلیل ارزش غذایی آن‌ها حفظ می‌شود. علاوه بر اینکه ترشی سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد، اشتها را هم زیاد می‌کند و اگر بتوانید با افزایش اشتها مقابله کنید، تأثیر ترشی در لاغری را مشاهده می‌کنید. 

یکی دیگر از دلایلی که بیان می‌کند ترشی برای سلامتی مفید است، استفاده از مواد غذایی با کیفیت است که خواص خود را حفظ می‌کنند. چون ترشی حرارت نمی‌بیند. همچنین در اثر تخمیر، باکتری‌های مفید موجب تولید ویتامین B خواهند شد و رفتاری مشابه پروبیوتیک دارند که برای دستگاه گوارش مفید است.

اسید لاکتیک طی فرایند تخمیر تولید می‌شود و جذب آن موجب تنظیم سطح اسید معده می‌شود. همچنین سبب جذب آهن و پروتئین نیز می‌شود.

ترشی معمولا اشتها را زیاد می‌کند و مصرف آن برای افرادی که میل کمی به غذا خوردن دارند، مفید است. ترشی هضم غذا را آسان می‌کند و به همین دلیل استفاده از آن حین خوردن غذاهای سنگین، از ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

خلاصه

برای آن که ترشی خوشمزه تهیه کنید به ادویه نیاز دارید. ترشی از گذشته برای افزایش ماندگاری مواد غذایی تهیه می‌شد و مصرف آن برای بدن خواص دارویی هم دارد. بهتر اس ترشی خانگی درست کنید و در فصل زمستان برای گرم شدن بدن از آن استفاده کنید. ترشی به افزایش سرعت لاغری هم کمک می‌کند.

چند نوع ترشی وجود دارد؟

ترشی‌جات انواع مختلفی دارند و ادویه ترشی در برخی از آن‌ها متفاوت است. در ادامه چند نوع ترشی را معرفی می‌کنیم و ادویه مخصوص آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ادویه ترشی چیست؟ چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

ادویه ترشی به آن طعم خاصی می‌دهد و عطر خیلی خوبی به ترشی می‌دهد. ادویه مخصوص ترشی از ترکیب چند نوع ادویه دیگر به دست می‌آید. این ادویه‌ها با نسبت خاصی با هم مخلوط می‌شوند و در بسیاری از ترشی‌ها از آن استفاده می‌شود. ادویه ترشی مخلوط ، ادویه ترشی لیته ، ادویه ترشی لیته بندری و… از جمه ادویه‌های مورد استفاده در ترشی‌ها هستند که اگر به مواد ترشی اضافه نشوند، ترشی طعم و مزه خوبی نمی‌گیرد. ادویه، طعم دهنده خیلی خوبی برای ترشی است و ترکیب آن‌ها با هم، موجب تأثیر بیشتر بر بهبود سلامتی می‌شود. معمولا در ادویه ترشی ، گلپر، پودر گشنیز، دارچین، پودر زیره سبز، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، و سبزی معطر استفاده می‌شود.

از ادویه‌های پودر خردل، پودر ریحان، برگ بو و میخک هم در تهیه ترشی استفاده می‌شود. خرید میخک برای خوش طعم شدن ترشی رایج است.

بهتر است این ادویه‌ها قبل از آن که به ترشی اضافه شوند کمی تفت داده شوند تا اسانس‌های عطری آن‌ها آزاد شود. ادویه ترشی را در جای خشک و دور از گرما نگهداری کنید تا به مدت طولانی سالم بماند.

ادویه ترشی لیته

فواید گلپر در ترشی

گلپر عطر خاصی به ترشی می‌دهد. این گیاه با تقویت معده و افزایش ترشحات آن، به هضم غذا کمک بسیاری می‌کند. این ادویه بدن را ضدعفونی می‌کند و موجب برطرف کردن مشکلات تنفسی می‌شود.

زردچوبه و استفاده از آن در ترشی

این ادویه خاصیت فوق‌العاده‌ای در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین مصرف آن در ترشی سبب رنگ و عطر خوب آن می‌شود. زردچوبه ارگانیک، طعم بی‌نظیری به ترشی می‌دهد.

فلفل سیاه و قرمز

فلفل موجب طعم تند ترشی می‌شود و طبع گرم آن به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. خرید فلفل سیاه برای ایجاد طعم متفاوت در ترشی و عطر خوش، استفاده می‌شود.

تخم گشنیز

این ادویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش عملکرد کبد مفید است.

تأثیر جوز هندی بر ترشی

جوز هندی علاوه بر خوش طعم شدن ترشی، سبب تقویت اعصاب و سیستم گوارشی می‌شود.

زیره سبز

این ادویه میزان چربی‌سوزی بدن را بالا می‌برد.

خلاصه          

ترشی انواع زیادی دارد و در تمامی آن‌ها ادویه ترشی استفاده می‌شود. ادویه، چاشنی آن است و با ترکیباتی که دارد سبب می‌شود ترشی‌ها عطر و طعم بی‌نظیری داشته باشند.

فواید سیر ترشی و ادویه مورد استفاده برای آن

سیر ترشی، طرفداران زیادی دارد. سیر ترشی که چند سال از درست کردن آن گذشته باشد، خاصیت دارویی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های زیادی از آن استفاده می‌شود. سیر ترشی ترکیبات گوگردی دارد که به هضم غذا کمک می‌کنند و برای سیستم گوارشی مفید هستند. این ترشی روده‌ها را پاکسازی می‌کند و معده را ضدعفونی می‌کند. برای تهیه آن، ادویه ترشی سیر لازم است. سیر ترشی چند ساله، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مانع از بالا رفتن غلظت خون می‌شود. ادویه ترشی سیر شامل نمک، فلفل سیاه و سبزی معطر مثل ترخون می‌شود.

ادویه ترشی هفت بیجار و مواد مورد استفاده در این ترشی

در ترشی هفت بیجار انواع سبزیجات و صیفی جات استفاده می‌شود و این ترشی یک نوع ترشی مخلوط است. گل‌کلم، بادمجان، هویج، پیازترشی، سیب‌زمینی، کرفس، سبزی ترشی، به و سیر مواد تشکیل دهنده آن هستند. ادویه ترشی هفت بیجار شامل نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، سیاه‌دانه، زردچوبه، زنجبیل، میخک و هل می‌شود.

ادویه ترشی مخلوط

ادویه ترشی مخلوط

ترشی مخلوط از هویج، کرفس، بادمجان، سیر، پیاز و گل‌کلم تشکیل می‌شود. ادویه ترشی مخلوط شامل ادویه مورد استفاده برای ترشی معمولی می‌شود که به آن پودر موسیر و زردچوبه هم اضافه می‌کنند. می‌توانید برای معطر کردن آن پودر نعنا هم بریزید.

خلاصه

در ترشی‌های سیر، هفت بیجار و ترشی مخلوط، انواع ادویه‌ها استفاده می‌شود. سیر ترشی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و موجب تقیوت سیستم گوارشی می‌شود. ترشی هفت بیجار یک نوع ترشی مخلوط است و ادویه آن به ادویه ترشی مخلوط شبیه است.

ادویه ترشی لیته چیست؟

ترشی لیته از بادمجان، گل‌کلم، هویج، فلفل دلمه سبز و قرمز، کلم‌پیچ و سیر درست می‌شود. این مواد باید به صورت ریز خرد شوند و بعد با هم مخلوط شوند. ادویه ترشی لیته علاوه بر ادویه طبیعی ترشی، نعنا خشک، پونه خشک، ترخون، مرزه، زردچوبه و نمک است. برای ادویه ترشی لیته بندری ، به ادویه ترشی لیته فلفل قرمز و سیاه‌دانه اضافه کنید. همچنین در دستور تهیه این ترشی، رب گوجه فرنگی هم وجود دارد.

فواید ترشی فلفل؛ ادویه ترشی فلفل چیست؟

ترشی فلفل منبعی غنی از ویتامین C است. این ترشی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. خواص آن باکتری‌های مضر بدن را از بین می‌برد و سبب بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شود. ترشی فلفل به لاغری کمک می‌کند. برای تهیه آن فلفل سبز را با سرکه و سیر مخلوط کنید. ادویه ترشی فلفل ، نمک، ترخون و نعنا است.

چرا ترشی انبه؟ استفاده از ادویه ترشی انبه چیست؟

انبه میوه پرطرفداری است و ترشی آن هم طعم خاص خود را دارد. این ترشی بسیار خوشمزه است و از انبه نرسیده یا رسیده برای تهیه آن استفاده می‌شود. انبه خواص بسیاری برای سلامتی دارد و ترشی آن هم برای بدن مفید است. ترشی آن از انبه، گوجه، تمبر هندی، روغن کنجد و سیر تهیه می‌شود. برای پاسخ به سوال ادویه ترشی انبه چیست ، باید بگوییم: ادویه ترشی انبه بندری تخم گشنیز، زردچوبه، سیاه‌دانه، پودر خردل، نمک و فلفل تند است.

خلاصه                                                            

برای تهیه ترشی لیته از گیاهان معطر استفاده می‌شود. ترشی فلفل به شدت برای سیستم ایمنی بدن مفید است و موجب کمک به لاغری می‌شود. در ادویه ترشی انبه بندری برای طعم تند به آن فلفل بیشتری می‌زنند.

ادویه ترشی سالاد فصل چیست؟        

ترشی سالاد فصل یک ترشی خوشمزه است که مصرف بالایی دارد. برای تهیه این ترشی به گوجه، کرفس، سیر، فلفل سبز، گل‌کلم و هویج نیاز دارید. جواب سوال که ادویه ترشی سالاد فصل چیست، این است که این ادویه مشابه ادویه ترشی است و به آن زردچوبه اضافه می‌شود.

ادویه ترشی بادمجان شکم پر

ترشی بادمجان از تکه‌های کوچک بادمجان، سیر و سبزی معطر درست می‌شود. ادویه ترشی بادمجان، فلفل، نمک، سیاه‌دانه، نعنا، گشنیز و گلپر است. برای تهیه ترشی بادمجان شکم‌پر، داخل آن را با هویج، سیر، فلفل و سبزی معطر پر کنید. ادویه ترشی بادمجان شکم پر ، مشابه ادویه ترشی بادمجان است و برای طعم تندی آن، می‌توانید فلفل بیشتری اضافه کنید.

ادویه ترشی هفت بیجار

جمع‌بندی

ترشی کنار غذاهای ایرانی سرو می‌شود و طعم خیلی خوبی به غذا می‌دهد. مصرف ترشی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، بالا بردن سوخت و ساز بدن، پاکسازی بدن از سموم و درمان مشکلات کبدی می‌شود. استفاده از آن در فصل زمستان مفیدتر است چون باعث می‌شود دمای بدن افزایش پیدا کند. اضافه کردن ادویه ترشی به ترشی‌های خانگی موجب طعم و عطر بهتر ترشی می‌شود. خواص ادویه‌هایی مثل تخم گشنیز، زردچوبه، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر خردل، میخک و… به ترشی‌ها اضافه می‌شوند و طعم‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند. برای آن که ترشی طعم بهتری بگیرد، ادویه تازه تهیه کنید و آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

به خاطر داشته باشید علاوه بر فوایدی که ترشی برای سلامتی دارد، مصرف بیش از اندازه ان برای مینای دندان مضر است و آن را سست می‌کند. همچنین استفاده بی‌رویه از ترشی موجب رفلاکس معده و زخم معده می‌شود.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت