نحوه نگهداری انواع آجیل؛ چکار کنیم آجیل به مدت طولانی تازه بماند؟

وحید رمضانیوحید رمضانی
5,773 بازدید
نحوه نگهداری انواع آجیل

از دانه‌های خوراکی گران‌قیمت چگونه مراقبت کنیم؟

آجیل از خوشمزه‌ترین میان‌وعده‌ها به شمار می‌رود و مصرف آن در هر سنی توصیه می‌شود. آجیل خوراکی پرمصرفی در دنیا و همچنین کشور ایران است. مصرف آجیل وقتی لذت‌بخش است که تازه باشد و بوی کهنگی نگرفته باشد. آجیل شامل دانه‌های مغذی و گران‌بها است و به همین دلیل نگهداری انواع آجیل کار مهمی است. بادام، فندق، پسته، بادام هندی و گردو از جمله مغزهای تشکیل دهنده آجیل هستند. مغزهای خوراکی موجب جذب کافی ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری و فیبر به بدن شما می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه آجیل علاوه بر تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن، به جلوگیری از ابتلا به سرطان، پیری زودرس، فشار خون و بالا رفتن سطح قند خون کمک می‌کند.

آجیل‌ها از آن دسته میان‌وعده‌هایی هستند که مدت زمان طولانی سالم می‌مانند و یکی از دلایل محبوبیت آجیل همین است. اما به دلیل شرایط نگهداری نامناسب یا خریدن آن به صورت کهنه، ممکن است دچار بو، طعم بد و حشره شود. نگهداری از مغزهای مختلف، متفاوت است و بهتر است روش نگهداری از آجیل را یاد بگیرید تا بهترین استفاده را از این مغزهای خوشمزه ببرید. برخی آجیل‌ها مانند فندق، باید در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به بقبه آجیل‌ها مصرف شوند.

میزان آسیب‌پذیری آجیل وقتی از پوسته سخت خود جدا شود، بیشتر می‌شود و باید از آن بیشتر مراقبت کرد تا کرم نزند، مزه و بوی ماندگی نگیرد. اگر نگهداری انواع آجیل به درستی انجام نشود، مغزها دچار رطوبت می‌شوند. هر چه رطوبت محل نگهداری آجیل بالاتر باشد، احتمال فاسد شدن آن بیشتر می‌شود. اگر آجیل مرطوب را مصرف کنید موجب معده درد، مشکلات گوارشی، تنفسی و… می‌شود.

همچنین اگر نحوه نگهداری آجیل مدت طولانی به درستی انجام نشود، ممکن است باعث از دست رفتن خواص آن شود. همچنین موجب کهنگی آجیل می‌شود؛ بهتر است سعی کنید آجیل به مقدار مورد نیاز تهیه کنید و آن را تازه مصرف کنید؛ اما اگر مایل به اطلاع از نحوه نگهداری آجیل به مدت طولانی هستید، در این مقاله می‌خواهیم برخی از روش‌های آن را بررسی کنیم.

نحوه نگهداری آجیل به مدت طولانی

خلاصه

آجیل خوراکی گران‌قیمتی است و نگهداری انواع آجیل به دلیل قیمت و خواص آن، مهم است. مصرف آجیل برای سلامتی بدن مفید است و موجب جلوگیری از بیماری‌ها می‌شود. برای آن که ماندگاری آجیل بیشتر شود می‌توانید از راه‌هایی که در مقاله توضیح دادیم استفاده کنید.

بهترین روش‌های نگهداری انواع آجیل چیست؟ کدام بهتر است؟ نگهداری آجیل در یخچال، فریزر یا دمای اتاق؟

اولین سوالی که در این زمینه ممکن است فکر شما را مشغول کند، این است که بهتر است کجا از آجیل نگهداری کنید؟ اگر می‌خواهید در دمای اتاق از آجیل نگهداری کنید، برای جلوگیری از حشره زدن آجیل ، بهتر است آن را به مدت یک روز در فریزر بگذارید تا اگر تخم حشره وجود دارد کشته شود و سپس آجیل را در ظرفی دربسته و شیشه‌ای بگذارید. اگر می‌خواهید آجیل را در کیسه پلاستیکی نگهداری کنید، آن را در کیسه زیپ‌دار گبذارید چون در غیر این صورت ممکن است هوا وارد کیسه شود و آجیل را فاسد کند.

مطمئن شوید هوا و رطوبت وارد ظرف نمی‌شود و نور مستقیم به آن نمی‌خورد. آجیل شامل چربی طبیعی است و اگر در معرض نور قرا بگیرد، به مرور این خاصیت را از دست می‌دهد. آجیل نسبت به اکسیژن و نور حساس است و تابیدن نور و قرار گرفتن آن در معرض هوا موجب فاسد شدن آن می‌شود و بو و طعم آجیل را از دست می‌دهد. نگهداری از انواع آجیل در ظرف شیشه‌ای و در بسته، باعث می‌شود آجیل بوی بدی نگیرد و طعم آن تازه بماند.

اگر نگران هستید که آجیل شما فاسد شود، می‌توانید ظرف آن را در یخچال یا فریزر بگذارید. در این حالت آجیل به مدت طولانی‌تری سالم می‌ماند. مراقب باشید مدت زمان خیلی طولانی آجیل را در یخچال نگهداری نکنید. درست است که فاسد نمی‌شود، اما ممکن است طعم آن عوض شود و همچنین خواص خود را به مرور زمان از دست می‌دهد. ماندگاری آجیل در فریزر حدودا یکسال است. در یخچال می‌توانید ۶ ماه آجیل را سالم نگهداری کنید. در دمای اتاق، بستگی به میزان رطوبت و گرما دارد، این زمان می‌تواند به ۳ ماه کاهش پیدا کند. بهتر است بدانید آجیل به سرعت بو اطراف خود را جذب می‌کند و اگر می‌خواهید آن را در یخچال نهگداری کنید، به دور از پیاز و سیر باشد تا بو بد آن‌ها را به خود نگیرد.

خلاصه

نگهداری انواع آجیل در دمای اتاق نیاز به جای خشک و تاریک دارد. برای آن که آجیل را به درستی نگهداری کنید، آن را در ظرف دربسته و شیشه‌ای بریزید. بهترین مکان برای نگهداری آجیل فریزر است که تا حدودا یکسال آن را سالم نگه می‌دارد.

ماندگاری کدام آجیل بیشتر است؟ آجیل بوداده بهتر است یا خام؟

در بین آجیل‌ها، گردو و بادام زمینی زودتر از بقیه فاسد می‌شوند و بوی ماندگی می‌گیرند. بهتر است آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید. آجیل بوداده رطوبت بیشتری نسبت به آجیل خام جذب می‌کند و این ماندگاری آجیل بوداده را کم می‌کند. آجیل نم کشیده به راحتی کپک می‌زند و فاسد می‌شود. برای همین معمولا فروشندگان به مرور آجیل را بو می‌دهند و آن را به صورت خام نگهداری می‌کنند. برای نگهداری انواع آجیل به مدت طولانی‌تر، بهتر است آن‌ها را خام نگهداری کنید و هروقت می‌خواهید استفاده کنید، با کمی نمک تفت بدهید. آجیل به مرور زمان خواص خود را از دست می‌دهد. حرارت و تفت دادن آجیل هم مقداری از خواص آن را کم می‌کند. پس اگر می‌خواهید مواد مغذی آجیل جذب بدن شما شود، آجیل بو داده را به مدت طولانی ذخیره نکنید و برای سالم‌تر شدن رژیم غذایی خود، از آجیل خام استفاده کنید.

آجیل‌های وارداتی معمولا بو داده و شور هستند. احتمال وجود قارچ و باکتری در این نوع آجیل بیشتر است و تا به دست مصرف کننده برسد، مدتی از بو دادن آن می‌گذر و ممکن است آلوده شده باشد. برای همین مصرف آجیل خام یا آجیلی که به تازگی بوداده شده باشد، توصیه می‌شود.

نگهداری انواع آجیل

چرا نگهداری انواع آجیل مهم است؟ رنگ آجیل تازه چگونه است؟

علاوه بر این که آجیل تازه، خوشمزه‌تر است، رنگ آن هم کمی با آجیل کهنه فرق می‌کند. آجیل کهنه کمی تیره شده است و احتمال رشد باکتری و قارچ در آن خیلی بیشتر است. آجیل محل مناسبی برای رشد قارچ مربوط به سم آفلاتوکسین است و هر چه تازه‌تر باشد، احتمال وجود این قارچ در آن کمتر می‌شود. به همین دلیل تازه نگه داشتن آجیل مهم است و با سلامتی شما ارتباط مستقیم دارد.

برخی فروشندگان برای تازه نشان دادن آجیل، به آن رنگ براق می‌زنند و این باعث می‌شود آجیل تازه‌تر از حالت عادی خود به نظر برسد. ممکن است از این طریق آجیل مانده به شما بفروشند. موقع خرید آجیل دقت کنید که هیچ گونه رنگ اضافی و مواد افزودنی نداشته باشد.

از خریدن آجیل‌هایی که یک دست نیستند و دو جور هستند خودداری کنید. در این شرایط ممکن است فروشنده آجیل کهنه با آجیل تازه مخلوط کرده باشد. این کار بو و مزه کهنگی به سایر آجیل‌ها می‌دهد و نگهداری انواع آجیل را سخت می‌کند. چون ممکن است آجیل نم کشیده بین آن‌ها باشد و شرایط را برای فاسد شدن بقیه آجیل‌ها فراهم کند.

خلاصه

آجیل خام، سالم‌تر است و مصرف آن برای سلامتی مفید است. ماندگاری آجیل خام از بوداده بیشتر است. آجیل خام برای نگهداری طولانی مناسب‌تر است. آجیل تازه برای مصرف بهتر است چون نگهداری آن به مدت طولانی ممکن است موجب رشد قارچ و باکتری شود. مراقب باشید موقع خرید آجیل، مواد افزودنی نداشته و دوجور نباشد.

راهکاری برای جلوگیری از حشره زدن پسته و آجیل‌

اکثر آجیل‌ها دارای پوسته سختی هستند که موقع پاک کردن آن را جدا می‌کنند. افرادی که تمایل دارند روش نگهداری پسته و آجیل به مدت طولانی را بدانند، باید آن‌ها را با پوست بخرند و در یخچال یا فریزر نگهداری کنند. این کار عمر مفید آجیل را بیشتر می‌کند و موجب جلوگیری از کرم زدن پسته می‌شود.

سعی کنید مغز تخمه نخرید. مغز تخمه به سرعت فاسد می‌شود و کیفیت آن در معرض هوا کم می‌شود. تخمه دربسته مدت خیلی بیشتری نسبت به مغز تخمه سالم می‌ماند.

مغزهایی که روی سطح آن‌ها سوراخ دیده می‌شود، محل تجمع قارچ و باکتری هستند. اگر آجیل نم کشیده باشد، مدت زمان سالم ماندن آن خیلی کم می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، آجیلی خریداری کنید که سطح آن کاملا سالم باشد.

آجیل نم کشیده

آجیل فله بهتر است یا بسته بندی؟ ماندگاری کدام یک بیشتر است؟

آجیل بسته بندی معمولا بهداشتی‌تر است و نسبت به وجود سم آفلاتوکسین تست شده است. برخی فروشندگان آجیل فله ممکن است موارد بهداشتی را به طور کامل رعایت نکنند. به همین خاطر ممکن است در شرایطی نگداری شده باشند که رطوبت و گرما جذب کرده باشند. گرما موجب از دست رفتن مواد مغذی آجیل می‌شود و رطوبت آن را فاسد می‌کند. بین آجیل‌ها، روش نگهداری پسته هم سخت است و سالم نگه داشتن آن مهم است. ماندگاری آجیل فله و بسته بندی، به کیفیت و نحوه نگهداری آنبستگی دارد. اگر هر دو آن‌ها کیفیت خوبی داشته باشند، با رعایت نکات نگهداری، به مدت طولانی سالم می‌مانند.

پسته‌هایی که بیش از حد خندان هستند ممکن است به دلیل سرد و گرم شدن آب و شوکی که به آن‌ها وارد می‌شود، به این حالت در آمده باشند. این کار موجب از دست رفتن مقداری از خواص پسته می‌شود و باید در خریدن آن‌ها دقت کنید.

خلاصه

برای جلوگیری از حشره زدن آجیل ، بهتر است آن را با پوست نگهداری کنید. مغز تخمه را به مدت طولانی نگه ندارید و آجیل‌هایی که سطح آن‌ها سالم است خریداری کنید. بهتر است آجیل بسته بندی و بهداشتی بخرید. پسته‌هایی که بیش از حد خندان هستند ممکن است خواص خود را در اثر شوک حرارتی از دست داده باشند.

جلوگیری از حشره زدن آجیل؛ چرا نگهداری گردو مهم است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، گردو میوه حساسی است. پس از برداشت گردو باید پوسته سبز آن جدا شود تا گردو نسوزد و سیاه نشود. در این مرحله باید گردو خشک شود. گردو نباید در معرض رطوبت باشد و محیط نگهداری آن باید کاملا خشک باشد. چربی طبیعی گردو راحت با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و طعم آن را تغییر می‌دهد.

گردو به سرعت قارچ می‌گیرد و بهتر است آن را با پوست نگه دارید و موقعی که می‌خواهید مصرف کنید، پوست را بشکنید. در طب سنتی به این نکته سفارش شده است و برای حفظ خاصیت گردو، ضروری است. مغز گردو را به صورت تازه مصرف کنید. مغز آن در مجاورت هوا تغییر رنگ و طعم می‌دهد. همچنین ماده‌ای سمی در آن فعال می‌شود که طعم آن را تند می‌کند. مصرف مغز گردو کهنه ممکن است مسمومیت ایجاد کند.  

نگهداری از انواع آجیل

کیفیت آجیل چه ارتباطی با میزان ماندگار آجیل دارد؟

از قدیم شنیده‌ایم: «هر چی پول بدی آش می‌خوری» و این در خرید آجیل هم صدق می‌کند. آجیل مرغوب قیمت بالاتری نسبت به آجیل معمولی دارد. آجیل ارگانیک ماندگاری بیشتری دارد و تازه‌تر می‌ماند. در صورتی که آجیل با کیفیت تهیه کنید، نحوه نگهداری آجیل به مدت طولانی آسان می‌شود. فواید آجیل ارگانیک برای سلامتی هم بیشتر است و می‌توانید از سالم بودن آن مطمئن باشید. آجیل طبیعی را از فروشگاه‌های معتبری که می‌شناسید تهیه کنید و آن را در شرایط مناسبی نگهداری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم راه‌هایی کاربردی برای نگهداری انواع آجیل بیان کنیم. آجیل به دلیل قیمت بالایی که دارد، باید به درستی نگهداری شود تا خواص خود را حفظ کند، طعم و بوی بدی نگیرد. استفاده از محیط خانه، یخچال و فریزر برای نگهداری آجیل رایج است. بهترین مکان فریزر است و با خیال راحت می‌توانید حدودا یک سال آجیل خود را سالم نگه دارید. اما بهتر است آجیل را به صورت تازه تهیه کنید تا خواص آن از دست نرود. حتما دانه‌های خوراکی را در ظرفی دربسته و شیشه‌ای بریزید تا اکسیژن و رطوبت به آن نفوذ نکند. همچنین ظرف را در جای تاریک نگه دارید. نور موجب کاهش خاصیت آجیل می‌شود. از خرید آجیل براق و دوجور خودداری کنید چون احتمال کهنه بودن آن زیاد است. برای نگهداری خواص آجیل به مدت طولانی، بهتر است آن را با پوست تهیه کنید. تفت دادن آجیل با نمک، موجب پایین آمدن ماندگاری آن می‌شود و باید طی ۱-۲ ماه مصرف شود تا فاسد نشود.

روش نگهداری پسته

مصرف آجیل مرغوب و باکیفیت، علاوه بر داشتن خواص بیشتر، ماندگاری بالاتری هم نسبت به آجیل معمولی دارد و به مدت طولانی‌تری سالم می‌ماند. اهمیت نگهداری از انواع آجیل به این دلیل بالا است که جذب قارچ و باکتری به آجیل موجب بروز بیماری می‌شود و آجیل کهنه ممکن است میزان بالایی از سم آفلاتوکسین داشته باشد. در بین آجیل‌ها، گردو بسیار حساس است و به مرور زمان رنگ آن زرد و طعم آن تند می‌شود. به همین دلیل بهترین راه نگهداری آن با پوست است و باید در فضایی خشک باشد.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت