بهترین خواص جوانه گندم برای سلامتی؛ طرز تهیه جوانه گندم در منزل

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,640 بازدید
خواص جوانه گندم

برای تهیه میان‌وعده مقوی در منزل آماده هستید؟

داشتن رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامتی بدن ضروری است. غلات، حبوبات، سبزیجات و جوانه حبوبات برای تقویت بدن بسیار مفید هستند. آن‌ها سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند و استفاده از خواص جوانه گندم یکی از بهترین راه‌ها برای سلامتی است.

چرا باید از جوانه‌ها استفاده کنیم؟

بهترین راه برای رعایت رژیم غذایی سالم این است که از محصولات ارگانیک استفاده کنید یا باغبانی و کشاورزی انجام دهید. اما این کار همیشه امکان‌پذیر نیست. مخصوصا در کلان‌شهرها و با سبک زندگی که امروزه بر ما حاکم شده. برای جبران این کمبود در زندگی، راهی آسان پیدا کردیم؛ اینکه در منزل جوانه گندم تهیه کنید و از آن برای تقویت قدرت جسمانی خود و رشد کودکان استفاده کنید. جوانه گندم با هر آب و هوایی سازگار است و خیلی سریع رشد می‌کند.

استفاده از آن پودر آن و همچنین جوانه تازه گندم غذاها، سالادها و میان‌وعده‌های شما را خوشمزه و مقوی می‌کند. متخصصین تغذیه تأکید می‌کنند داشتن رژیم غذایی سالم علاوه بر حفظ سلامتی، به تناسب اندام، داشتن پوستی زیبا و جلوگیری از پیری زودرس کمک به‌سزایی می‌کند. ارزش غذایی جوانه گندم بالا است و به همین دلیل برای مصرف روزانه بسیار مناسب است. ارزش غذایی غلات وقتی جوانه می‌زنند بیشتر از قبل می‌شود. طرز تهیه جوانه گندم راحت است و می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. از خواص جوانه گندم برای تهیه آرد غلات هم استفاده می‌شود.

خلاصه

جوانه گندم یکی از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامتی بدن است. جوانه‌ها از غلات مواد مغذی بیشتری دارند و خواص جوانه گندم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این مادهرشد سریعی دارد و تهیه آن در منزل راحت است. همچنین با اطلاع از طرز تهیه جوانه گندم می‎‌توانید آن را به صورت ارگانیک در منزل به دست بیاورید.  

خواص جوانه گندم

خواص جوانه گندم برای سلامتی چیست؟ارزش غذایی جوانه گندم

ارزش غذایی جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از انرژی، کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است. این ماده غذایی انرژی شما را در طول روز تأمین می‌کند و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. نشاسته موجود در آن به راحتی شکسته شده و به قند ساده تبدیل می‌شود. جوانه گندم حاوی ویتامین‌های گروه B است. این گیاه مفید حاوی مقدار قابل توجهی از مواد معدنی پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر است.

خواص جوانه گندم برای چه استفاده می‌شود؟

یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین میان‌وعده‌هایی که با جوانه گندم تهیه می‌شود، سمنو است. سمنو از گذشته در سفره هفت‌سین ایرانی‌ها بوده و نشان‌دهنده آن است که ایرانی‌ها به تغذیه سالم توجه زیادی می‌کنند. سمنو برای افزایش قوای جسمانی استفاده می‌شود و جوانه گندم ماده اصلی تشکیل دهنده آن است.

تأمین انرژی با خواص جوانه گندم

جوانه گندم کالری بالایی دارد و به همین دلیل میزان انرژی زیادی در بدن تولید می‌کند. اگر می‌خواهید اندام شما متناسب بماند، میزان کنترل شده‌ای از آن را فقط برای تأمین انرژی به صورت روزانه و همراه با سالاد مصرف کنید. اما اگر هدف شما از مصرف خواص جوانه گندم برای چاقی صورت و بدن است، آن را به صورت سمنو یا جوانه گندم تازه و به میزان بیشتری استفاده کنید. می‌توانید از خواص پودر جوانه گندم هم استفاده کنید. آن را در یک لیوان شیر بریزید و به عنوان صبحانه میل کنید یا به وسیله آن حلوا و دسرهای خوش طعمی درست کنید. خواص جوانه گندم برای چاقی صورت موجب پر شدن صورت‌های استخوانی می‌شود.

برای آن که دچار سردی غذا نشوید، مقداری جوانه گندم به آن اضافه کنید. جوانه گندم طبع گرمی دارد و موجب رفع سردی ماست می‌شود. ویتامین B که به وفور در این گیاه یافت می‌شود، بهترین دارو برای درمان خستگی مفرط است. جوانه گندم بمبی از انرژی است و با مصرف مقدار کمی از آن، انرژی زیادی دریافت می‌کنید. این گیاه جایگزین خوبی برای نوشابه‌های انرژی‌زا است. مصرف آن علاوه بر تأمین انرژی، حال عمومی شما را خوب می‌کند و برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. استفاده از خواص جوانه گندم کمبود مواد مغذی بدن را از بین می‌برد.

خلاصه

جوانه گندم ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد که برای بدن مفید هستند. از خواص جوانه گندم در تهیه سمنو استفاده می‌شود که موجب تقویت حال عمومی بدن می‌شود. این ماده انرژي‌زا است و خواص جوانه گندم برای چاقی صورت مفید است. طبع آن گرم است و سبب رفع خستگی می‌شود.

خواص جوانه گندم برای چاقی صورت

خواص جوانه گندم برای پوست صورت

جوانه گندم برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. ماسک جوانه گندم و گلاب موجب حفظ رطوبت پوست، تأمین پروتئین آن و پاکسازی پوست می‌شود. این ماسک برای پوست‌های خشک و آسیب‌دیده فوق‌العاده است. جوانه گندم به جوانسازی پوست و رفع چین و چروک کمک می‌کند. ماسک جوانه گندم و ماست موجب رفع جوش و آکنه می‌شود. جوانه گندم ویتامین B دارد که برای تقویت پوست و رفع زخم بسیار مفید است. این داروی گیاهی، سیاهی دور چشم را هم برطرف می‌کند.

فواید جوانه گندم برای مو و درمان ریزش آن

شاید شنیده باشید که جوانه گندم خواص بسیاری برای مو دارد. ویتامین B‌ از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد موها است. این ویتامین ریزش مو را قطع می‌کند و با تقویت ریشه مو، موجب رویش مجدد مو می‌شود. مواد معدنی موجود در آن هم به حفظ سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می‌کنند. جوانه گندم خشکی مو را برطرف می‌کند و یک آبرسان طبیعی برای موها است.

خواص جوانه گندم در بدنسازی

جوانه گندم پروتئین بالایی دارد و یکی از مهمترین مواد مغذی برای عضله‌سازی در ورزش است. همچنین فیبر بالای آن موجب سوزاندن چربی‌ها، بالا بردن متابولیسم بدن و جلوگیری چاقی می‌شود. خواص جوانه گندم در بدنسازی موجب حجیم شدن عضلات به صورت طبیعی می‌شود و جایگزین مناسبی برای پودرهای شیمیایی و تقویت کننده‌های مضر است.

خلاصه

خواص جوانه گندم برای پوست موجب رفع خشکی، پاکسازی پوست، درمان چین و چروک و آبرسانی آن می‌شود. جوانه گندم موها را تقویت می‌کند، از شکننده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و به رویش مجدد آن‌ها کمک می‌کند. خواص جوانه گندم در بدنسازی سبب افزایش حجم عضلات و تأمین پروتئین مورد نیاز بدن می‌شود.

خواص جوانه گندم برای مغز و تقویت حافظه

املاح معدنی موجود در این جوانه موجب بهبود عملکرد مغز می‌شوند. جوانه گندم در تقویت حافظه موثر است و مصرف آن تنش‌های عصبی را از بین می‌برد. این خاصیت سبب خواب آرام برای شما می‌شود.

تقویت قوای جنسی با خواص جوانه گندم

در طب سنتی از این داروی گیاهی برای تقویت قدرت جنسی استفاده می‎‌شود. جوانه گندم گردش خون را در ناحیه تناسلی افزایش می‌‎دهد و طبع گرم آن برای بهبود عملکرد غدد جنسی مفید است.

خواص جوانه گندم برای کودک

تأثیر جوانه گندم در کاهش کلسترول بدن

جوانه گندم برای کنترل سطح چربی خون مفید است. اسیدهای چرب موجود در آن کلسترول بد را کاهش می‌دهند و به باز نگه داشتن رگ‌ها کمک می‌کنند.

رفع یبوست با جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از فیبر و آب است. مصرف آن باکتری‌های روده را بیشتر می‌کند و با روان کردن دستگاه گوارش به دفع راحت کمک می‌کند. فیبر بالای آن غذا را به حالت گلوله در می‌آورد و انتقال آن به روده برای دفع، آسان می‌شود. مصرف جوانه گندم می‌تواند در جلوگیری از بروز سرطان روده مفید باشد.

خلاصه

جوانه گندم مغز را تقویت می‌کند و قدرت حافظه را افزایش می‌دهد. این ماده موجب افزایش میل جنسی می‌شود، کلسترول بدن را کاهش می‌دهد و به رفع یبوست کمک می‌کند.

خواص جوانه گندم برای کودکان

کودکان در سن رشد قرار دارند و جذب مواد غذایی مفید باید به صورت منظم در بدن آن‌ها انجام شود. خواص جوانه گندم برای کودک موجب تأمین کربوهیدرات، پروتئین، چربی‌های مورد نیاز و انرژی در طول روز می‌شود. خواص جوانه گندم برای کودکان موجب اضافه وزن آن‌ها می‌شود، به درمان سوءتغذیه کودکان کمک می‌کند و یک میان‌وعده سبک برای کودک شما است. فیبر مانع از بروز یبوست در کودکان می‌شود. جوانه گندم موجب شادابی پوست کودک می‌شود و از آسیب به سلامتی کودکان جلوگیری می‌کند. کلسیم آن موجب رشد و تقویت استخوان‌ها می‌شود. منیزیم و پتاسیم به سلامت دستگاه عصبی کودک کمک می‌کنند. به طور کلی جوانه گندم برای رشد کودک بسیار مفید است. جوانه گندم را می‌توانید همراه با شیر به کودک بدهید تا خواص آن بهتر جذب بدن شود.

خواص جوانه گندم در بارداری

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین موقعیت‌ها است و در آن خانم‌ها باید دقت بالایی برای مصرف مواد غذایی داشته باشند. برخی مواد غذایی در این دوران نباید مصرف شوند یا مقدار آن‌ها باید خیلی کم باشد. جوانه گندم از آن دسته موادی است که استفاده از آن در دوران بارداری ضرری ندارد و همچنین مانع از آسیب به لوله عصبی جنین می‌شود. خواص جوانه گندم موجب حفظ آرامش خانم‌ها در دوران بارداری می‌شود.

خواص جوانه گندم در سنین بالا

افزایش سن سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین با گذر زمان ذخیره بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های بدن کم می‌شود. مصرف مواد غذایی با کالری بالا و مقوی برای بدن، در این دوره سنی ضروری است. جوانه گندم ماده سبکی است و خوردن آن معده را سنگین نمی‌کند. همچنین انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را در سالمندان تأمین می‌کند.

خلاصه

خواص جوانه گندم برای کودک و کمک به رشد آن‌ها بسیار مفید است. کودکان به مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر جوانه گندم نیاز دارند. جوانه گندم ماده سالمی برای تغذیه دوران بارداری است. همچنین بخاطر سبک بودن، وعده غذایی مناسبی برای مصرف سالمندان و حفظ انرژی آن‌ها است.

خواص جوانه گندم در بدنسازی

طرز تهیه جوانه گندم چگونه است؟

ابتدا باید دانه‌های گندم را خیس کنید تا برای جوانه زدن آماده شوند. سپس آن‌ها را مدتی مرطوب نگه دارید. ظرفی شیشه‌ای و مناسب با اندازه مناسبی انتخاب کنید چون حجم غلات بعد از جوانه زدن بیشتر از قبل می‌شود. درب شیشه نباید کاملا بسته شود و برای بهتر جوانه زدن گندم‌ها باید هوا در ظرف عبور کند؛ به همین دلیل بهتر است از یک پارچه توری ریزبافت برای پوشاندن درب ظرف استفاده کنید تا گرد و خاک هم جذب جوانه‌ها نشود. مراقب باشید شیشه‌ای که استفاده می‌کنید کاملا تمیز باشد چون شرایط مناسب براش رشد جوانه گندم، دما بالا و رطوبت است؛ همچنین این شرایط برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز ایده‌آل است و به همین دلیل تمیز بودن محیط کشت اهمیت بالایی دارد. مزیت استفاده از خواص جوانه گندم خانگی این است که تازه و شاداب است و فواید آن بهتر جذب بدن می‌شود.

نصف پیمانه گندم و آب برای تهیه جوانه گندم نیاز است. بعد از آن که گندم‌ها را به خوبی شستشو دادید، آن‌ها را در آبکش بریزید تا رطوبت کمی باقی بماند. سپس گندم‌ها را در ظرف شیشه‌ای بریزید. همان‌طور که ذکر کردیم درب بطری را بپوشانید و آن را وارونه در ظرفی دیگر قرار دهید. لازم است دو بار در روز گندم‌ها را مرطوب کنید و بعد آب آن‌ها را عوض کنید. پس از گذشت حدودا ۵ روز جوانه‌ها رشد می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را از گندم جدا کرده و در یخچال نگهداری کنید.

روش دیگر برای تهیه جوانه گندم این است که پس از شستن گندم‌ها، آن‌‎ها را در ظرفی خیس کنید و همان‌ظور که گفتیم هرروز آب آن‌ها را عوض کنید. بعد از دو روز، گندم‌ها را در آبکش بریزید و پارچه‌ای تمیز و نم‌دار روی آن‌ها قرار دهید. همیشه پارچه را مرطوب نگه دارید. ظرف را در جای خنکی بگذارید و منتظر جوانه زدن گندم‌ها بمانید. پس از آن، جوانه‌ها را از گندم‌ها جدا کنید.

خلاصه

طرز تهیه جوانه گندم بسیار راحت است. پس از شستشو گندم‌ها آن‌ها را مرطوب نگه دارید و سپس به ظرف شیشه‌ای با امکان گذر هوا، منتقل کنید. محیط رشد جوانه‌ها را مرطوب نگه دارید و آب آن را روزی دوبار عوض کنید. چند روز صبر کنید تا جوانه گندم شما رشد کند و بزرگ شود. از آن در یخچال نگهداری کنید. 

تهیه آرد جوانه گندم

با خشک کردن جوانه گندم می‌توانید از آن آرد تهیه کنید. جوانه گندم را با حرارت فر، دستگاه خشک‌کن یا آفتاب خشک کنید و آن را آسیاب کنید تا آرد به دست بیاید. استفاده از خواص پودر جوانه گندم برای تهیه انواع ماسک‌ها و شیرینی‌ها، رواج دارد.

نوشیدنی سبز با گل گندم

در نگاه اول، گل گندم ممکن است به شکل چمن به نظر برسد. اما بهتر است بدانید این گیاه، خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد و از محصولات جانبی جوانه گندم است. این گیاه بدن را سم‌زدایی کرده، سیستم ایمنی را تقویت و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. این گیاه به صورت نوشیدنی و عصاره، یا به صورت پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به وسیله گل گندم، می‌توانید نوشیدنی سبز و خوشمزه‌ای تهیه کنید و آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. برای این کار به یک مشت بزرگ گیاه گندم، در صورت تمایل نصف پیمانه آب نارگیل (می‌توانید از آب معمولی هم استفاده کنید) و یک کیسه پارچه‌ای تمیز برای صاف کردن نوشیدنی نیاز دارید.

برگ‌ها و آب را داخل مخلوط‌کن بریزید تا به صورت مایع در بیایند. سپس مخلوط را از کیسه پارچه‌ای رد کنید تا مایع صاف و یکدستی ایجاد شود. اگر می‌خواهید آن را بخ مدت طولانی نگهداری کنید (حداکثر یک هفته)، پیشنهاد می‌کنم مایع را در قالب یخ ریخته و اجازره دهید منجمد شود. هر روز صبح یک قالب یخ را در فنجان ریخته و بعد از ذوب شدن، میل کنید.

عوارض احتمالی جوانه گندم برای بدن

جوانه گندم حاوی گلوتن است و برخی افراد به آن حساسیت دارند. پس اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که گلوتن سیستم گوارش آن‌ها را اذیت می‌کند، بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.

جوانه گندم کالری بالایی دارد و افرادی که دچار اضافه وزن شده‌اند یا چاق هستند باید به میزان کنترل شده‌ای از این ماده مغذی استفاده کنند تا وزن آن‌ها بیشتر نشود.

قبل از آن که به صورت موضعی از جوانه گندم استفاده کنید، آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی بازو تست کنید تا مطمئن شوید به این ماسک حساسیت ندارید. اگر علائمی از سوزش، خارش و قرمزی مشاهده نکرید، با خیال راحت از آن استفاده کنید.

طرز تهیه جوانه گندم

جمع‌بندی

استفاده از جوانه غلات موجب جذب مواد مغذی بالایی به بدن می‌شود و از گذشته مصرف آن‌ها رواج داشته است. طب سنتی استفاده از خواص جوانه گندم را به افرادی که می‌خواهند رژیم غذایی سالمی داشته باشند، توصیه می‌کند. جوانه گندم سرشار از ویتامین‌های گروه B‌ است. مصرف آن انرژی مورد نیاز شما برای فعالیت روزانه را تأمین می‌کند. از خواص آن برای تهیه سمنو استفاده می‌شود. همچنین جوانه گندم سبب پاکسازی پوست و رفع خشکی آن هم می‌شود. استفاده از آن به صورت موضعی برای پوست امکان پذیر است. جوانه گندم یک تقویت کننده طبیعی برای مو است و به رشد کودکان هم کمک می‌کند. به طور کلی استفاده از این ماده غذایی برای سلامتی همه مفید است و فقط افرادی که به گلوتن حساسیت دارند باید برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت