طرز تهیه تارت سیب

وحید رمضانیوحید رمضانی
3,222 بازدید
طرز تهیه تارت سیب

چگونه تارت سیب خوشمزه بپزیم؟

برخی افراد با شنیدن نام تارت به یاد پای می‌افتند. اما پای سیب و تارت سیب با هم متفاوت هستند. طرز تهیه تارت سیب مشابه پای است. اما تاریخچه پای بسیار قدیمی‌تر از تارت است. برای آشنایی بیشتر با آن‌ها با ما همراه باشید.

 طرز تهیه تارت سیب و دارچین

تفاوت تارت و پای در چیست؟

شیرینی پای چیست؟

پای یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های دنیا است. در گذشته فرها از جنس گل بوده است. به همین دلیل برای تهیه نان و غذا باید آن‌ها را روی صفحه‌ای که آتش زیر آن بود قرار می‌دادند. فرهای قدیمی گوشت را خشک می‌کردند و سبب سوختن آن می‌شدند. پس از مدتی برای جلوگیری از سوختن گوشت آن را بین برگ‌های ضخیم قرار می‌دادند. روش بهتر برای جلوگیری از سوختن گوشت و غذا، قرار دادن آن بین خمیر بود. به این صورت برای اولین بار از خمیر پای استفاده شد. در آن زمان گوشت را بین خمیر می‌گذاشتند و خمیر از گوشت محافظت می‌کرد. پس از پتن گوشت خمیر را از آن جدا می‌کردند.

پس از مدتی خمیر پای را با گوشت و سبزیجات  پر می‌کردند و از آن به عنوان دسر استفاده می‌کردند. به خمیر پای کراست و به مواد داخل آن فیلینگ گفته می‌شود. پای با گذر زمان به یکی از شیرینی‌های خوشمزه تبدیل شد. پای در انواع مختلفی مثل پای سیب تهیه می‌شود.

تارت چیست؟

تارت نوعی شیرینی است. طرز تهیه تارت آسان است. تارت به صورت خمیر و مواد داخل آن تهیه می‌شود. مواد داخل تارت روی خمیر آن ریخته می‌شوند. ترکیبات تارت مواد شیرین و میوه‌های تازه است. برخی اوقات از غذاهایی مثل سالاد الویه داخل تارت استفاده می‌شود. خمیر یا نان تارت در دو نوع شور و شیرین تهیه می‌شود. مربا نیز یکی از ترکیبات پرطرفدار برای طرز تهیه تارت سیب خوشمزه است.

نان تارت در قالب تارت تهیه می‌شود. طرز تهیه آن راحت است و نان تارت آماده نیز در بازار برای خرید وجود دارد.

شباهت‌ها و تفاوت‌های تارت و پای

هر دو آن‌ها با مواد غذایی پر شده و معمولا به عنوان دسر مصرف می‌شوند. تارت معمولا به عنوان شیرینی استفاده می‌شود و قالب کم عمق دارد. پای در قالب عمیق‌تری تهیه می‌شود. پای با دولایه خمیر تهیه می‌شود لایه اول زیر فیلینگ قرار می‌پیرد. لایه میانی فیلینگ است و لایه آخر خمیر پای است. برای تهیه تارت از یک لایه خمیر استفاده می‌شود. به این صورت که خمیر در کف ظرف ریخته می‌شود و مواد تارت روی آن قرار می‌گیرند. مزه خمیر تارت بهتر از خمیر پای است. اصلی‌ترین مزه پای به فیلینگ آن مرطوب است و نان آن مزه خاصی نمی‌دهد. اما نان تارت مزه خوبی دارد. خمیر پای نرم‌تر از خمیر تارت است. خمیر تارت مانند بیسکوییت است. طرز تهیه خمیر پای با یک دستور انجام می‌شود. برای تهیه خمیر تارت دستورهای مختلفی وجود دارد. پای در قالب سرو می‌شود اما تارت باید از قالب خارج شود.

خلاصه

پای شیرینی خوشمزه و قدیمی است. این نوع شیرینی از دولایه خمیر و یک لایه فیلینگ تهیه می‌شود. طرز تهیه آن مشابه تارت است. اما پای نان نرم‌تری نسبت به تارت دارد. بافت تارت مشابه بیسکوییت است. تهیه پای و تارت زمان کوتاهی نیاز دارد. تارت معمولا به عنوان میان وعده، دسر و عصرانه استفاده می‌شود.

انواع خمیر تارت

خمیر کلاسیک یا شرت Shortcrust Pastry

این نوع خمیر برای شیرینی‌هایی مثل تارت و پای استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن بسیار ساده است. آب، مقدار کمی شکر، آرد و کره مواد تشکیل دهنده خمیر شرت یا کلاسیک هستند. برای تهیه این خمیر، کره باید کاملا سرد باشد. بافت این خمیر شکننده و ترد است.

خمیر شکری Sweet Pastry

این خمیر طعم شیرین‌تری نسبت به خمیر کلاسیک دارد. در این خمیر شکر بیشتری استفاده می‌شود. همچنین مقداری زرده تخم مرغ به آن اضافه می‌شود. برای تهیه خمیر شکری لزومی ندارد کره کاملا سرد باشد. در صورتی که خنک باشد، کافی است.

خمیر سابله Rich Shortcrust Pastry

خمیر سابله طرز تهیه متفاوتی نسبت به خمیرهای ذکر شده دارد. در ترکیبات این خمیر تخم مرغ کامل وجود دارد. مشابه تهیه بیسکوییت برای تهیه خمیر سابله کره به دمای محیط می‌رسد. سپس با سکر و تخم مرغ ترکیب می‌شود. در مرحله آخر آرد به آن اضافه می‌شود. این خمیر طعم بسیار مطلوبی دارد و در طرز تهیه تارت سیب از آن استفاده می‌شود؛ اما بافت آن بسیار ترد و شکننده است.

 طرز تهیه تارت سیب کاراملی

تهیه تارت سیب

طرز تهیه تارت سیب بدون فر امکان پذیر نیست. یکی از مهمترین نکات در تهیه تارت، استفاده از فر است زیرا برای طعم مطلوب و تهیه تارت سیب خوشمزه، قالب تارت باید تحت حرارت کافی باشد. بهترین شرایط در فر و با پخش حرارت از بالا و پایین به قالب تارت است.

خلاصه

تارت با خمیرهای مختلفی تهیه می‌شود. خمیر کلاسیک، خمیر شکری و خمیر سابله از انواع مختلف خمیر تارت به شمار می‌روند. تهیه تارت به فر نیاز دارد. به همین دلیل بدون وجود فر تهیه تارت بسیار سخت می‌شود.

طرز تهیه تارت سیب و دارچین چگونه است؟

طرز تهیه تارت سیب خوشمزه بسیار آسان است. از این دسر دلچسب در روزهای پاییزی همراه با چای به عنوان عصرانه نیز استفاده می‌شود. عطر سیب همراه با دارچین در این تارت بی‌نظیر است. طرز تهیه تارت سیب و دارچین طرفداران بسیار زیادی دارد. زیرا تهیه آن راحت است. همچنین از ترکیبات سالم تهیه می‌شود.

برای تهیه خمیر تارت به 200 گرم آر سفید قنادی، 150 گرم کره، 1 عدد زرده تخم مرغ، 60 گرم پودر قند و مقداری وانیل نیاز دارید.

در قسمت میانی تارت 3 عدد سیب خرد شده، نصف پیمانه شکر و نصف قاشق مرباخوری دارچین استفاده می‌شود. برای استفاده از طرز تهیه تارت سیب و گردو می‌توانید به آن مقداری گردو خرد شده نیز اضافه کنید.

تهیه مواد تارت

سیب‌ها را به خوبی شستشو دهید و خرد کنید. سپس آن‌ها رنده کنید. بهتر است از رنده درشت استفاده کنید. سیب‌های رنده شده را در تابه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. تابه را روی حرارت بگذارید. این کار را تا جایی ادامه دهید که کمی از رطوبت سیب از بافت آن خارج شود. سپس دارچین و در صورت تمایل گردو را اضافه کنید. مواد میانی آماده است و می‌توانید خمیر تارت را آماده کنید.

خمیر تارت

برای این کار کره را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. سپس پودر قند را الک کرده و به کره اضافه کنید. پودر قند و کره را به آرامی با چنگال ترکیب کنید. می‌توانید از همزن نیز استفاده کنید. زرذه تخم مرغ و وانیل را به ترکیب به دست آمده اضافه کنید و آن را هم بزنید. آرد سفید را الک کنید. تمام آن را به مواد اضافه کنید. در این مرحله باید از نوک انگشتان خود برای ترکیب آرد و مواد خمیر استفاده کنید. گرما کف دست سبب افزایش روغن خمیر می‌شود و کیفیت آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل حتما از نوک انگشتان برای این کار استفاده کنید. خمیر را بیش از حد ورز ندهید تا روغن آن افزایش پیدا نکند.

به همین راحتی از طرز تهیه تارت سیب و دارچین برای پختن تارت خوشمزه استفاده کردید. پس از تهیه خمیر آن را داخل قالب تارت پخش کنید. خمیر را کاملا در قالب پخش کنید و اضافه آن را از قالب خارج کنید. کف خمیر را با چنگال سوراخ کنید. این کار از پف کردن بیش از حد خمیر جلوگیری می‌کند. مقدار کمی از خمیر را برای روی تارت نگه دارید. مواد تارت را داخل قالب بریزید و پخش کنید. خمیر اضافی را روی کاغذ روغنی صاف کنید. خمیر صاف شده را روی مواد تارت بریزید. با چاقو چند برش ریز روی خمیر ایجاد کنید.

آماده کردن فر

همان‌طور که اشاره کردیم طرز تهیه تارت سیب بدون فر کامل نیست. فر یکی از مهمترین مراحل تهیه تارت سیب است. فر را از قبل گرم کنید و درجه آن را روی 180 تنظیم کنید. مدت زمان آماده شدن تارت بین 30 تا 45 دقیقه طول می‌کشد. این زمان به اندازه قالب و نوع فر بستگی دارد. پس از نیم ساعت حتما تارت را چک کنید. در صورتی که طلایی شده بود، آمده است. برای جلوگیری از خرد شدن تارت، اجازه دهید کاملا خنک شود. سپس به آرامی آن را از قالب خارج کنید. می‌توانید از پودر قند برای تزئین آن استفاده کنید.

خلاصه

طرز تهیه تارت سیب و دارچین از معروف‌ترین دستورهای پخت تارت است. برای این کار باید خمیر تارت و مواد تارت را با نکات ذکر شده در بالا تهیه کنید. سپس آزن را در قالب ببریزید و دمای فر را روی 180 بگذارید. پس از حدودا 45 دقیقه تارت سیب شما آماده است.

نکات تکمیلی تارت سیب و دارچین

برای تهیه تارت سیب به دما محیط توجه کنید. در صورتی که در فصل گرم تمایل به تهیه تارت دارید، کره را از یخچال خارچ کرده و به مواد تارت اضافه کنید. در غیر این صورت کره را مدت زمان کوتاهی در محیط قرار دهید و سپس به مواد اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید از مقدار خیلی کمی خمیر برای روی تارت استفاده کنید. می‌توانید روی تارت را باز بگذارید و برش‌های کوچکی خمیر روی آن بگذارید.

هر چه قالب تارت کوچک‌تر باشد، مدت زمان لازم برای پختن آن کمتر می‌شود. خمیر تارت تا چند روز در یخچال و زیپ کیپ قابل نگهداری است. در صورتی که قابل تارت ندارید، از قالب‌های کوچگ مافین برای تهیه تارت سیب استفاده کنید.

 طرز تهیه تارت سیب خوشمزه

تارت سیب کاراملی

طرز تهیه تارت سیب کاراملی با تارت سیب و داچین متفاوت است.

مواد لازم:

شکر 170 گرم

آرد سفید قنادی 150 گرم

زرده تخم مرغ 2 عدد

کره خرد شده 120 گرم

هل، دارچین و نمک بسیار کم (تقریبا 1/4 قاشق چای‌خوری)

سیب 6 عدد

سس کارامل مقدار دلخواه

تهیه خمیر و مواد تارت

1 قاشق غداخوری آرد و 2 قاشق غذاخوری شکر را برای مواد میانی نگه دارید. باقیمانده شکرو آرد را با هم ترکیب کنید. سپس زرده تخم مرغ و نمک را به آن اضافه کنید. خمیر را ورز دهید و اجازه دهید به مدت یک ساعت استراحت کند.

تفاوت طرز تهیه تارت سیب کاراملی با سیب و دارچین به مواد میانی آن نیز بستگی دارد. شکر، آرد، دارچین و هل را ترکیب کنید. سپس سیب‌ها را خرد کرده و به آن‌ها اضافه کنید. مانند روش قبل، فر را گرم کنید. خمیر و مواد را داخل قالب بریزید. سپس حدودا 45 دقیقه صبر کنید تا تارت سیب کاراملی حاضر شود. قالب تارت را از فر خارج کنید و سس کارامل روی آن بریزید. می‌توانید سس کارامل را قبل از سرو به تارت اضافه کنید.

خلاصه

تارت سیب کاراملی دستور متفاوتی نسبت به تارت سیب و دارچین دارد. این نوع تارت نیز به خمیر و مواد میانی تارت نیاز دارد. پس از پختن تارت، قبل از سرو آن سس کارامل اضافه می‌شود. تارت کاراملی بسیار خوشمزه است.

تارت سیب فرانسوی

طرز تهیه تارت سیب فرانسوی کاملا مشابه تارت سیب دارچینی و کاراملی است. اما برخی افراد این نوع تارت را به صورت گل رز ترئین می‌کنند. به این صورت که مواد تارت را داخل قالب و روی خمیر می‌ریزند. سپس سیب‌هایی که نازک برش خورده‌اند را روی مواد تارت می‌چینند. سیب‌ها از قبل با شکر و دارچین مخلوط شده است. طرز تهیه تارت فرانسوی مدت زمان کوتاهی نیاز دارد و مواد اولیه آن در تمام خانه‌ها یافت می‌شود. در دستور تهیه تارت سیب فرانسوی از مارمالاد زردآلو برای طعم مطلوب‌تر نیز استفاده می‌شود. مارمالاد زردآلو به لایه میانی تارت اضافه می‌شود. سیب‌های روی تارت را قبل از چیدن روی مواد، 3 الی 5 دقیقه روی حرارت بگذارید. قبل از سرو تارت سیب فرانسوی نیز مقداری مارمالاد روی آن بریزید.

 طرز تهیه تارت سیب و گردو

جمع‌بندی

تارت یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین شیرینی‌ها است. طرز تهیه تارت سیب و گردو و انواع میوه‌ها بسیار راحت است. سیب یکی از در دسترس‌ترین میوه‌ها است. به همین دلیل معمولا تارت همراه با سیب تهیه می‌شود. تارت سیب از یک لایه خمیر، مواد تارت و کارامل، پودر قند یا مارمالاد برای تزرئین، تهیه می‌شود. تارت سیب خوراکی جذاب و خوشمزه‌ای برای کودکان است. طرز تهیه تارت سیب متنوع است. در این مقاله دو نوع از متداول‌ترین روش‌های تهیه تارت سیب را بیان کردیم. در صورتی که از روش‌های متفاوت برای تهیه تارت سیب استفاده می‌کنید آن‌ها را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت