روش‌های سفید کردن دندان در منزل ؛ درمان زردی و تیرگی دندان‌ها

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,038 بازدید
سفید کرن دندان در منزل

سفید کردن دندان

دندان‌های شما اولین چیزی است که در صورت به چشم می‌خورد و زرد بودن آن‌ها باعث کم شدن زیبایی شما می‌شود. دندان یکی از مهمترین اعضای صورت است و در زیبایی تأثیر زیادی دارد. زردی دندان‌ها می‌تواند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد. دندان‌های شما پیام‌رسان سلامتی و زیبایی شما هستند و در صورتی که زرد باشند، نشانه عدم توجه شما به این موارد است. زردی دندان بیماری به حساب نمی‌آید ولی به مرور زمان ممکن است در خرابی دندان تأثیر بگذارد. در این مقاله دلایل زرد شدن دندان‌ها و راه‌های سفید کردن دندان در منزل را بیان می‌کنیم.

سفید کردن دندان در منزل

چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟

عاج دندان‌ها رنگی تیره دارد و زیر مینای دندان قرار دارد. در صورتی که روی مینای دندان لکه ایجاد شود یا نازک شود، رنگ آن تغییر می‌کند و ممکن است عاج دندان مشخص شود. این مشکل بیشتر در بزرگسالان به وجود می‌آید و آن‌ها با نمایان شدن عاج دندان مواجه می‌شوند.

یکی از دلایل زرد شدن دندان وراثت است. دلایل ارثی و ژنتیکی در برخی افراد موجب زرد شدن دندان‌ها می‌شود و این افراد با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانند از زرد شدن بیش از اندازه دندان‌ها جلوگیری کنند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین دلیل زرد شدن دندان‌ها است.

برخی رنگ‌های خوراکی و مواد شیمیایی و اسیدی موجب زرد شدن دندان‌ها می‌شود. همچنین نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه‌ها، چای، قهوه و… دندان‌ها را کدر می‌کنند.

بیماری‌های دهان ممکن است دندان‌ها را زرد کنند و همچنین موجب خرابی آن‌ها شوند. مینای دندان حساس است و حتی عفونت بدن هم ممکن است روی زرد شدن دندان تأثیر بگذارد.

از دیگر دلایل زرد شدن دندان‌ها می‌توان به بالا رفتن سن و تغییر رنگ مینای دندان اشاره کرد.

خشک شدن دهان و کم شدن ترشحات دهان می‌تواند دلیلی برای زردی دندان‌ها باشد.

استفاده بیش از حد از دهان‌شویه نیز سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.

خلاصه

دندان‌ها در صورت عدم رعایت بهداشت، دلایل ارثی، خوردن نوشیدنی‌های اسیدی، افزایش سن و خشکی دهان زرد می‌شوند. برای سفید کردن دندان در منزل به مطالب این مقاله توجه کنید.

تأثیر مزاج بر رنگ دندان‌ها

مزاج شما بر رنگ دندان‌ها موثر است.

افرادی که دندان‌های محکم اما تیره‌ای دارند معمولا مزاج آن‌ها سوداوی است.

افراد دموی نیز دندان‌های متمایل به زرد دارند.

اگر مزاج شما بلغمی است، دندان‌های سفیدی دارید.

صفراو‌ی‌ها نیز دندان‌های سفیدی دارند اما کمی به زرد متمایل می‌شود.

برای کمک به حفظ سلامت دندان‌ها، رعایت نکات ساده و اصلاح مزاج کمک زیادی به شما می‌کند. در صورت امکان از خوردن ترشی که موجب ساییده شدن دندان‌ها و کند شدن آن‌ها می‌شود پرهیز کنید.

اولین مرحله این است که مراقب سلامت معده خود باشید. سلامتی دستگاه گوارش تأثیر زیادی در جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها دارد. نکته مهم این است که تا مجبور نشده‌اید، بعد از وعده‌های غذایی نخوابید. بلافاصله خوابین بعد از غذا باعث می‌شود مواد غذایی در معده به درستی هضم نشوند و فاسد شوند. این اتفاق باعث آزاد شدن گازهای مضر در معده می‌شود و بر تغییر رنگ دندان‌ها تأثیر می‌گذارد.

خلاصه

یکی از دلایل زردی دندان، داشتن مزاج سوداوی و دموی است. بعد از خوردن غذا نخوابید تا گازهای مضر وارد دهان شما نشوند. از ترشی به میزان کمی استفاده کنید.

راه‌های ساده برای سفید کردن دندان در منزل

برای انجام این کار که به اصطلاح به آن بلیچینگ می‌گویند، موادی شیمیایی با غلظت نسبتا بالا روی دندان قرار می‌گیرد و با نفوذ به مینای دندان رنگ آن را روشن می‌کند. درست است که استفاده از این مواد موجب سفیدی دندان می‌‌شوند، اما عوارضی هم به دنبال دارند و برای مدت طولانی توصیه نمی‌شوند. چون به مرور زمان به بافت دندان و عاج آن آسیب می‌رسانند.

مواد سفید کننده سبب نازک شدن مینای دندان می‌شوند و موجب بالا رفتن حساسیت دندان نسبت به غذا یا نوشیدنی گرم، سرد و اسیدی می‌شود.

روکش کردن دندان و جرم‌گیری هم راه‌های دیگری برای درمان زردی دندان هستند.

راهکارهای خانگی نیاز به صبر و شکیبایی دارند اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که استفاده از مواد طبیعی برای سلامتی شما ضرری ندارند و همچنین مانع از بروز بیماری‌های دهان و دندان می‌شوند.

راهکارهای مفیدی برای سفید کردن دندان در منزل وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یکی از بهترین روش‌ها برای این کار، مسواک زدن بعد از وعده‌های غذایی است تا جرم و باقیمانده غذا در دهان و بین دندان‌ها نماند.

عدم استفاده از سیگار و دخانیات، محدود کردن نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌های اسیدی تاثیر زیادی برجلوگیری از زرد شدن دندان‌ها دارند.

خلاصه

استفاده از مواد غیرطبیعی سبب آسیب به دندان می‌شود و مینای دندان را نازک می‌کند. سفید کردن دندان در منزل خطر و عوارضی ندارد و موجب سفید شدن دندان به صورت طبیعی می‌شود. کاهش مصرف سیگار، چای و قهوه نیز در سفید شدن دندان‌ها تأثیر دارد.

تغذیه سالم و تأثیر آن بر سفیدی دندان

اصلاح تغذیه و مصرف مواد غذایی سالم، خوردن قارچ، لبنیات محلی، تخم‌مرغ محلی، آجیل و مغزیجات، مصرف خوراکی‌های حاوی منیزیم و پتاسیم، استفاده از سبزیجات و میوه‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بروز زردی در دندان‌ها می‌شود.

سفید کردن دندان‌ها با روغن نارگیل

غرغره کردن روغن نارگیل در دهان سبب روشن شدن رنگ دندان‌ها می‌شود. این روغن را بعد از مسواک زدن به مدت ۳ تا ۵ دقیقه، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان غرغره کنید. بسیاری از افراد بیان کرده‌اند که این کار دندان‌های آن‌ها را سفید کرده است. همچنین می‌‌توانید گوشه‌ای از دستمالی تمیز را به این روغن آغشته کنید و روی دندان‌ها بمالید تا خواص آن را جذب کنند. این روغن میکروب‌های دهان را از بین برده و برای حفظ رنگ طبیعی آن‌ها مفید است.

مقاله‌ای نیز در این مورد چاپ شده است که بیان می‌کند غرغره کردن روغن‌های گیاهی در دهان، یک راه بی‌خطر برای از بین بردن زردی دندان‌ها و حفظ سلامت آن‌ها است. خرید روغن نارگیل برای رفع زردی دندان‌ها رایج است.

خلاصه

خوردن مواد مغذی برای سلامتی، تقویت دستگاه ایمنی و درمان زردی دندان موثر است. همچنین غرغره کردن روغن‌هایی مثل روغن نارگیل در دهان سبب سفید شدن دندان‌ها می‌شود.

سفید کردن دندان در منزل

سفید کردن دندان با سرکه سیب

اگر عادت به نوشیدن قهوه دارید یا سیگار می‌کشید، بهتر است برای کم کردن عوارض آن‌ها، از فواید سرکه سیب برای از بین بردن زردی دندان‌ها کمک بگیرید. سرکه سیب آنتی‌باکتریال قوی است. این ماده دهان را ضدعفونی می‌کند، لکه‌های ناشی از کافئین قهوه و نیکوتین سیگار را هم از بین می‌برد. سفید کردن دندان با سرکه سیب به اندازه محصولات شیمیایی مشابه آن عمل می‌کند و روشی بی‌خطر است. سرکه سیب پروبیوتیک‌های مفید برای بدن دارد و میزان آن‌ها را افزایش می‌دهد. این محلول اسیدی سبب از بین بردن لکه‌های روی دندان می‌شود و مواد معدنی موجود در آن جرم دندان‌ها را برطرف می‌کنند.

می‌توانید برای سفید کردن دندان با سرکه سیب آن را با آب رقیق کنید و در دهان غرغره کنید یا مقداری از آن را روی دندان‌ها بمالید. بعد از انجام این کار دندان‌های خود را با مسواک یا دهان‌شویه شستشو دهید.

نوشیدن یا غرغره کردن آبلیمو تازه، استفاده از پوست لیمو یا پرتقال هم بخاطر خاصیت اسیدی که دارند برای رفع زردی دندان مفید هستند. ولی نباید بیش از حد از این روش استفاده کرد چون باعث آسیب رسیدن به مینای دندان می‌شود.

سفید کردن دندان با لیمو تأثیر خوبی بر رفع این مشکل دارد، اما باید به میزان کمی از آن استفاده کنید. اسید لیمو قوی است و به مرور زمان ممکن است روی دندان حفره ایجاد کند و سبب باقی ماندن مواد غذایی در دندان می‌شود. اگر نسبت به سفید کردن دندان با لیمو حساسیت داشتید، از سایر روش‌ها برای این کار استفاده کنید.

خلاصه

سرکه سیب برای از بین بردن میکروب‌های دهان بسیار مفید است. غرغره کردن آن در دهان یا ماساژ دندان‌ها با این محلول موجب سفیدی آن‌ها می‌شود. همچنین پوست پرتقال، لیمو و آبلیمو تازه سبب درمان زردی دندان‌ها خواهند شد. مراقب باشید از این روش بیش از حد استفاده نکنید تا دندان‌های شما دچار مشکل نشوند.

سفید کردن دندان با سرکه سیب

سفید کردن دندان با جوش شیرین و آب‌اکسیژنه

یکی از موادی که تأثیر خیلی خوبی برد رفع زردی دندان دارد، هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه است. این ماده یک آنتی‌باکتریال قوی است. معمولا از آن برای پاک کردن دندان و خوشبو شدن دهان استفاده می‌کنند. با استفاده از آن می‌توانید دهان‌شویه خانگی درست کنید. به این صورت که به نسبت مساوی آب و هیدروژن پراکسید را با هم مخلوط کنید.

سفید کردن دندان با جوش شیرین هم امکان پذیر است. برای این کار با آب‌اکسیژنه و جوش شیرین خمیر تهیه کنید و آن را روی دندان‌ها بگذارید. جوش شیرین خاصیت پاک کنندگی دندان‌ها را دارد. پس از ۳۰ ثانیه، دهان خود را شستشو دهید. بهتر است قبل از استفاده از این خمیر، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

سفید کردن دندان با زردچوبه

زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. این ماده دهان را میکروب‌زدایی می‌کند و سبب درمان زردی دندان می‌شود. برای سفید کردن دندان با زردچوبه ، کمی پودر از پودر آن را روی مسواک خود بریزید و با آن مسواک بزنید. سپس دهان خود را شستشو دهید و این بار با خمیردندان معمولی مسواک بزنید. می‌توانید ۳ بار در هفته از این روش استفاده کنید.

خلاصه

برای سفید کردن دندان با جوش شیرین ، آن را با آب‌اکسیژنه مخلوط کنید و روی دندان‌ها بگذارید. سفید کردن دندان با زردچوبه سبب جذب آنتی‌اکسیدان‌های آن و از بین بردن میکروب‌ها می‌شود.

زغال فعال چه تأثیری بر زردی دندان دارد؟

یکی از ترکیباتی که به تازگی برای رفع زردی دندان استفاده می‌شود، زغال فعال است. این ماده سرشار منافذی است که موجب جذب آلودگی‌ها می‌شود. مسواک خود را به پودر زغال فعال آغشته کنید و دندان‌ها را مسواک بزنید. سپس دهان خود را کاملا آبکشی کنید تا دیگر ردی از سیاهی زغال در دهان شما نماند. مصرف دو تا سه بار در هفته از زغال فعال برای سفیدی دندان‌ها مفید است. این روش فقط برای افرادی که دندان طبیعی دارند مفید است و افرادی که دندان‌های آن‌ها روکش دارد نباید از این روش استفاده کنند.

سفید کردن دندان‌ها با میوه و خوراکی‌های طبیعی

یکی از راه‌های ساده و آسان، استفاده از خواص میوه‌ها برای سفید کردن دندان‌ها است. توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و در سفید کردن دندان‌ها موثر است. اما بهتر است بدانید تأثیر میوه‌ها موقتی است و باید به بهداشت دهان خود و نوع تغذیه اهمیت دهید تا تأثیر بیشتری روی سفید کردن دندان‌ها بگذارد.

استفاده از پوست پرتقال یا پوست لیمو ترش، به دلیل خواص اسیدی که دارند، در سفید کردن دندان‌ها موثر است. در استفاده از این روش تعادل را رعایت کنید و بیش از حد از آن استفاده نکنید چون موجب آسیب به مینای دندان می‌شود. همچنین بعد از اینکه پوست پرتقال را به دندان‌های خود زدید، دهان خود را شستشو دهید. همچنین می‌توانید بعد از استفاده از این روش، دهان خود را با هیدروژن پراکسید شستشو دهید.

پوست موز ماده مفید دیگری برای سفید کردن دندان‌ها است. پویت موز مواد مغذی مثل منگنز و پتاسیم دارد که موجب حفظ سلامت دندان‌ها و سفید کردن آن‌ها می‌شود.

سفید کردن دندان

دارو گیاهی برای سفید کردن دندان در منزل

پودر انار خشک شده برای دندان‌ها مفید است. پوسته نازک انار را پودر کنید و به صورت خمیر به دندان‌ها بزنید. همچنین برای درمان زردی می‌توانید برگ مریم‌گلی بجوید.

زاج سفید یک پاک کننده قوی است و از ترکیب آن با سرکه انگور طبیعی، محلولی قوی برای از بین بردن آلودگی‌های دندان تهیه کنید. مراقب باشید آن را قورت ندهید چون مسمومیت ایجاد می‌کند. این محلول عفونت دهان را از بین می‌برد.

یکی از راه‌های مفید برای سفید کردن دندان در منزل ، استفاده از نمک دریا است. با آن مسواک بزنید.

خلاصه

از زغال فعال، پودر انار خشک شده و نمک دریا برای مسواک زدن و سفید کردن دندان در منزل استفاده کنید.

چه کار کنیم که دندان‌های سفیدی داشته باشیم؟

راه‌های سفید کردن دندان معمولا موقتی هستند. مواد بلیچینگ اسیدی هستند و به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. به همین دلیل بهترین راه برای جلوگیری از زردی دندان‌ها، تغذیه سالم، مسواک زدن به طور منظم، محدود کردن نوشیدن چای و قهوه، عدم استفاده از سیگار و دخانیات و استفاده از محصولات طبیعی برای درمان خانگی زردی دندان است.

سفید کردن دندان با لیمو

جمع‌بندی

دندان‌های شما ممکن است به دلایل مختلف زرد شوند. استفاده از دخانیات، مصرف چای و قهوه، افزایش سن، خوردن ترشی و نیز مزاجی که دارید بر زرد شدن دندان تأثیر می‌گذارد. برای سفید کردن دندان در منزل می‌توانید از زردچوبه، جوش شیرین، آب‌اکسیژنه، آبلیمو، زغال فعال و… استفاده کنید. همچنین استفاده منظم از مسواک، اصلاح رژیم غذایی، عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر و تمیز کردن دندان‌ها در روشن شدن رنگ دندان‌ها تأثیرگذار است.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی زیبایی و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت