خواص روغن گلرنگ برای کاهش وزن، پوست و مو

وحید رمضانیوحید رمضانی
2,953 بازدید
روغن گلرنگ

خواص روغن گلرنگ

گیاه گلرنگ، گل‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی و نازک دارد. برگ‌های آن نسبتا پهن است و ارتفاعی به اندازه ۶۰ سانتی‌متر دارد. میوه آن سفید است. گیاه گلبرگ بومی شرق آسیا است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا منتقل شده است. چون می‌تواند با آب و هوای متنوع خود را وفق بدهد و رشد کند. این گیاه حدودا ۵ ماه بعد از اینکه کاشته شود، قابلیت برداشت را دارد و سریع رشد می‌کند. در ایران هم به صورت طبیعی رشد می‌کند و هم کشت می‌شود تا از خواص دارویی و خوراکی آن استفاده شود. گلرنگ با نام‌های گل خشت، کاجیره و کافشه هم خوانده می‌شود. رنگ زیبای این گل برای تهیه زرد گلرنگی در صنعت رنگرزی به کار می‌رود. همچنین از رنگ گل‌های آن برای تهیه رنگ خوراکی هم استفاده می‌شود.

گلرنگ دارای مقدار زیادی پروتئین و چربی است. این گیاه سرشار از اسیدهای چرب مثل: اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید لینولنیک و چربی‌های غیر اشباع است. به همین دلیل از آن برای تهیه روغن استفاده می‌کنند. روغن گلرنگ به روش پرس سرد به دست می‌آید. از خواص روغن گلرنگ به صورت خوراکی و موضعی استفاده می‌شود. این روغن از گذشته استفاده دارویی زیادی داشته است و در طب سنتی هم به خواص آن اشاره شده است. این روغن تقویت کننده اعصاب، مسهل و مسکن خوبی برای درد است. خرید روغن گلرنگ برای تسکین دردهای روماتیسمی و آرتروز هم انجام می‌شود.

خواص روغن گلرنگ

فواید روغن گلرنگ چیست؟ از این روغن چگونه استفاده می‌شود؟

روغن گلرنگ خواص دارویی زیادی دارد و در بسیاری از داروها از ترکیبات آن استفاده می‌شود. همچنین تأثیراتی که این روغن بر پوست و مو می‌گذارد غیرقابل انکار است. این خواص موجب تولید انبوه گیاه گلرنگ شده است. همان‌طور که گفتیم روغن گلرنگ سرشار از اسیدهای چرب است و این خاصیت برای سلامت قلب بسیار مفید است. در دهه‌های گذشته، مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین دلایل مرگ بوده است. خواص روغن گلرنگ موجب حفظ سلامت قلب شما می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند این روغن میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و به میزان چشمگیری خطر حمله قلبی و سکته را کم می‌کند. روغن گلرنگ سبب کاهش چسبندگی پلاکت‌های خون و جلوگیری از به وجود آمدن لخته خون می‌شود. از خواص روغن گلرنگ می‌توان به رقیق کردن خون اشاره کرد.

بخش قابل توجهی از گیاه گلرنگ را روغن‌ها تشکیل می‌دهند. جذب این چربی‌های مفید برای بدن ضروری است و به انجام فعالیت‌های حیاتی بدن کمک می‌کند. یکی از مهمترین دستگاه‌های بدن، دستگاه تولید مثل است که عملکرد مهمی را به عهده دارد. این سیستم برای بهبود و حفظ سلامت خود به اسیدهای غیر اشباع نیاز دارد تا باروری به نحو صحیح انجام شود. تحقیقات نشان می‌دهند اسیدهای چرب موجود در خواص روغن گلرنگ سبب بهبود فعالیت تخمدان‌ها می‌شود. همچنین تأثیرات خوبی روی زنانی که یائسگی را تجربه می‌کنند، دارد. این روغن علائم بعد از یائسگی مثل گرگرفتگی، پوکی استخوان، آتروفی واژن (نازک شدن دیواره واژن بر اثر کاهش هورمون استروژن) و… را کاهش می‌دهد.

خلاصه

روغن گلرنگ از دانه آن به دست می‌آید و مصارف دارویی زیادی دارد. این روغن خوراکی سرشار از اسیدهای چرب ضروری است. خواص روغن گلرنگ برای قلب، پوست و مو مفید است. فواید آن به جلوگیری از پوکی استخوان و از بین بردن علائم یائسگی کمک می‌کند.

روغن گلرنگ؛ تقویت سیستم ایمنی بدن و تأثیر آن بر سلامتی

خواص روغن گلرنگ از بروز بیماری‌های خودایمن در بدن جلوگیری می‌کند. این روغن واکنش‌های ایمنی در سلول‌ها را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیر دارد. مصرف روغن گلرنگ باعث جذب اسیدهای چرب امگا۶ به بدن می‌شود و تعادل این اسیدها با اسیدهای چرب امگا۳ سبب حفظ سلامت بدن و افزایش قدرت ایمنی آن می‌شود. روغن گلرنگ در مقایسه با روغن‌های دیگر مثل روغن ذرت، سویا، آفتابگردان، کنجد و… بیشترین میزان اسید لینولئیک را دارد.

این روغن از آسیب به مغز جلوگیری می‌کند. کمبود اسیدهای چرب در بدن سبب اختلال در خلق و خو می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند میزان اسید لینولئیک افرادی که خودکشی می‌کنند یا افسردگی شدید دارند بسیار کاهش پیدا کرده است. استفاده از خواص روغن گلرنگ در طب سنتی توصیه شده است. این روغن برای عملکرد بهتر سیستم عصبی مفید است.

خلاصه

روغن گلرنگ یک داروی طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این روغن خلق و خو را بهبود می‌بخشد. افرادی که افسردگی دارند، باکمبود شدید اسیدلینولئیک نیز مواجه هستند و در خواص روغن گلرنگ این اسید چرب به میزان فراوان وجود دارد.

خواص روغن گلرنگ در طب سنتی

روغن گلرنگ چه تأثیری بر پوست می‌گذارد؟

این روغن منبعی غنی از اسید لینولئیک یا همان امگا۶ است. اسید لینولئیک در بدن تولید نمی‌‌شود و باید از طریق مواد غذایی جذب بدن شود. این اسید چرب برای سلامت پوست ضروری است. کمبود آن سبب پوسته پوسته شدن پوست و خارش می‌شود. جذب امگا۶ کافی موجب هیدراته کردن پوست و محافظت از رطوبت آن می‌شود. خواص روغن گلرنگ برای پوست سبب درمان زخم‌های پوستی، کاهش التهاب پوست و جلوگیری از بروز آکنه روی پوست می‌شود. خواص روغن گلرنگ برای پوست موجب افزایش سرعت بازسازی سلول‌های پوستی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. همچنین آسیب ناشی از جذب اشعه‌های مضر خورشید را به حداقل مقدار ممکن می‌رسانند.

روغن آرگان هم مانند روغن گلرنگ سرشار از این اسید چرب است. درست است که روغن گلرنگ تمامی فواید روغن آرگان را ندارد و نمی‌تواند جایگزین آن باشد، اما به دلیل قیمت پایین‌تر و داشتن مقادیر قابل توجه اسید لینولئیک، می‌توان برای درمان زخم‌های سطحی و برخی مشکلات پوستی از آن استفاده کرد. همچنین این روغن قیمت مناسب‌تری هم نسبت به روغن آرگان دارد.

کمک به کاهش دردهای پیش از قاعدگی

 سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS سبب ایجاد دردهای زیادی برای خانم‌ها می‌شود. این دردها با استفاده از خواص روغن گلرنگ قابل درمان هستند و کاهش پیدا می‌کنند. روغن گلرنگ از اختلالات هورمونی جلوگیری می‌کند و یک داروی مفید برای تنظیم چرخه قاعدگی است. این روغن برای سلامتی عوارضی ندارد و مصرف آن بی‌خطر است. از روغن گلرنگ برای کاهش علائم قاعدگی استفاده می‌شود. این روغن یک مکمل هورمونی طبیعی است و خواصی مشابه داروهای هورمونی دارد.

خلاصه

روغن گلرنگ سبب درمان خشکی پوست می‌شود. این روغن موجب درمان زخم‌های سطحی پوست می‌شود. خواص آن التهاب را کاهش می‌دهد و آکنه را از بین می‌برد. روغن گلرنگ از دردهای پیش از قاعدگی جلوگیری می‌کند. این روغن هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.

آیا روغن گلرنگ برای لاغری مفید است؟

چاقی و اضافه وزن را به راحتی با روغن طبیعی و چربی سالم، درمان کنید. خواص روغن گلرنگ باعث می‌‌شود چربی‌های مفید جذب بدن شوند. چربی‌های مفید به بدن کمک می‌کنند به جای ذخیره کردن چربی‌ها، آن‌ها را بسوزاند و چربی‌های اضافی را از بین ببرد. همچنین چربی‌های غیر اشباع مانع از ذخیره چربی در بافت‌های بدن می‌شوند و علاوه بر خواص روغن گلرنگ برای لاغری ، این روغن برای حفظ وزن مورد نظر و تناسب اندام مفید است. روغن گلرنگ از چاقی جلوگیری می‌کند. این روغن باعث می‌شود بافت‌های چربی، راحت‌تر شکسته شوند و روند لاغری سریع‌تر شود.

یکی از بهترین فوایدی که این روغن دارد، از بین بردن چربی‌های دور شکم است. روغن گلرنگ چربی‌های دور شکم را به انرژی تبدیل می‌کند.

از خواص روغن گلرنگ برای لاغری می‌توانید برای پخت و پز استفاده کنید. اضافه کردن این روغن به رژیم غذایی روزانه سبب کاهش وزن می‌شود. از این روغن در بسیاری از مکمل‌های لاغری استفاده می‌شود، ولی بهتر است از آن به صورت طبیعی و بدون مواد افزودنی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

خلاصه

روغن گلرنگ برای لاغری و کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن چربی‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند و خواص آن مانع از ذخیره چربی‌های مضر در بدن می‌شود. از این روغن در آشپزی، سالاد و سس استفاده می‌شود.

خواص روغن گلرنگ برای مو

درمان دردهای روماتیسمی و آرتروز

روغن گلرنگ برای ماساژ بدن و تسکین درد مصرف می‌شود. طبع روغن گلرنگ گرم و خشک است و خواص آن سبب کاهش دردهای روماتیسمی می‌شود. این روغن، خون را در رگ‌ها به جریان می‌اندازد و از گرفتگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از بروز دیابت و کمک به کنترل قند خون

خواص روغن گلرنگ از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند و مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد. این روغن به کنترل قند خون کمک می‌کند و مانع از بروز بیماری دیابت می‌شود. تحقیقات نشان داده است مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری از روغن گلرنگ به مدت چهار ماه، سبب کاهش التهابات بدن و قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع۲ می‌شود.

این روغن در خانم‌هایی که دچار یائسگی و چاقی نیز شده‌اند هم، برای کنترل قند خون آن‌ها کمک می‌کند تا دچار دیابت و عوارض بعد از یائسگی نشوند.

خواص روغن گلرنگ برای مو و کمک به رویش مجدد آن

روغن گلرنگ سبب افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود. از گذشته استفاده از خواص روغن‌های گیاهی برای درمان ریزش مو رواج داشته است. خواص روغن گلرنگ برای مو سبب رفع خشکی مو می‌شود و رطوبت آن را حفظ می‌کند. همچنین سبب لطافت و نرمی مو هم می‌شود. روغن گلرنگ حاوی اسید اولئیک است که برای سلامت مو مفید است. ترکیبات این روغن با تحریک فولیکول‌های مو، از ریزش مو جلوگیری و موجب رویش مجدد موها نیز می‌شوند. روغن گلرنگ موها را درخشان می‌کند. از این روغن برای تولید محصولات آرایش و مراقبتی مو هم استفاده می‌شود. از این روغن برای تقویت موها هم به صورت موضعی و هم خوراکی می‌توانید استفاده کنید.

خلاصه

روغن گلرنگ درد مفاصل را کاهش می‌دهد و برای ماساژ هم استفاده می‌شود. این روغن با کاهش قند خون به بهبود بیماری دیابت کمک کرده و همچنین از ریزش مو جلوگیری می‌کند. خواص آن مانع از خشکی و وزی مو می‌شود.

چرا روغن گلرنگ برای پخت و پز مناسب است؟

ممکن است برای شما هم سوال ایجاد شده باشد که چرا این روغن برای مصارف خوراکی و پخت و پز مناسب است؟ خواص روغن گلرنگ و چربی‌های آن دارای نقطه دود بالایی هستند و به راحتی نمی‌سوزند. این روغن حاوی اسید اولئیک است که از سوختن آن در دمای پایین جلوگیری کرده و قدرت تحمل روغن در برابر حرارت را بالا می‌برد. نقطه دود این روغن از بسیاری از روغن‌های گیاهی مثل: ذرت، زیتون و کنجد بالاتر است. بسیاری از روغن‌ها در دمای بالا می‌سوزند و رادیکال آزاد تولید می‌کنند که برای بدن مضر است. روغن گلرنگ طعم مطلوبی دارد و غذاها را خوشمزه‌تر هم می‌کند. همچنین طعم آن بر غذا غالب نیست و نسبت به روغن‌های دیگر، طعم ملایمی دارد. از این روغن برای تهیه سالاد هم می‌توان استفاده کرد.

عوارض احتمالی روغن گلرنگ

استفاده بی‌رویه از خواص روغن گلرنگ در طب سنتی سبب بروز عوارضی می‌شود و بهتر است از آن به میزان کافی استفاده کنید. یکی از این عوارض، احتمال سقط جنین و زایمان زودرس است؛‌ خانم‌های باردار در مصرف این روغن احتیاط کنند. روغن گلرنگ موجب رقیق شدن خون می‌شود و قبل از عمل جراحی نباید از آن استفاده کنید. همچنین افرادی که هموروئید دارند یا از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین استفاده می‌کنند، نباید آن را مصرف کنند.

اسیدهای چرب امگا۶ اگر به میزان زیادی استفاده شوند، ممکن است شما را دچار واکنش‌های التهابی کنند. به همین دلیل در مصرف روغن گلرنگ احتیاط کنید.

اگر از این روغن به صورت موضعی استفاده می‌کنید، آن را روی پوست بازو امتحان کنید. در صورتی که پس از ۱۵ دقیقه نشانه‌ای از سوزش، خارش، قرمزی و التهاب روی پوست به وجود نیامد، از آن استفاده کنید.

خواص روغن گلرنگ برای پوست

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تمامی خواص روغن گلرنگ را برای شما بیان کنیم. روغن گلرنگ در صنعت آشپزی و دارو استفاده فراوان دارد. این روغن برای درمان دردهای پیش از قاعدگی و روماتیسمی استفاده می‌شود. همچنین مصرف آن موجب تقویت قلب شده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. روغن گلرنگ باعث ترمیم پوست می‌شود و سرعت بازسازی سلول‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین مشکلاتی مثل آکنه و التهاب پوستی را برطرف می‌کند. خواص روغن گلرنگ برای لاغری مفید است و تأثیر خیلی خوبی بر سوزاندن چربی‌های دور شکم می‌گذارد. از این روغن برای درمان مشکلات مو هم استفاده می‌شود. خواص روغن گلرنگ برای مو موجب تحریک پوسته سر و رویش مجدد موها می‌شود. به طور کلی این روغن طبیعی فواید بسیاری برای بدن دارد و به دلیل طبع گرم آن، برای رفع سردی مفید است. قبل از استفاده موضعی از آن برای پوست، روی بازو تست کنید تا به آن حساسیت نداشته باشید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت