خواص خاکشیر در طب سنتی ؛ بهترین زمان مصرف خاکشیر

وحید رمضانیوحید رمضانی
7,046 بازدید
خواص خاکشیر با آب گرم

خاکشیر، شربتی خوشمزه برای روزهای گرم تابستان

حتما نام خاکشیر شما را یاد شربت آن می‌‌اندازد. شربتی که شما را بارها از گرما و تشنگی نجات داده است. اما آن فقط یک نوشیدنی خوشمزه نیست و خواص خاکشیر برای درمان بیماری‌های زیادی به کار برده می‌شود. این گیاه شب‌بو و یکساله یا دوساله است. خاکشیر خودرو است و در دشت و کوه رشد می‌کند. همچنین در زمین زراعی هم کشت می‌شود. هر بوته خاکشیر تعداد زیادی ساقه بلند دارد که داخل آن‌ها دانه‌های ریز خاکشیر قرار دارند. دانه‌های آن رنگی مایل به سرخ دارند. خاکشیر فواید زیادی برای سلامتی دارد و در طب سنتی هم مصرف آن توصیه شده است. خرید خاکشیر معمولا برای رفع یبوست انجام می‌شود. در این مقاله به خواص آن اشاره می‌کنیم.  

خواص خاکشیر با آب گرم

بهترین خواص خاکشیر برای سلامتی

خواص خاکشیر برای یبوست و برطرف کردن آن

خواص خاکشیر برای یبوست و اسهال به کار برده می‌شود. حل این مشکلات بستگی به شیوه استفاده از خاکشیر دارد. یک درمان خانگی در مورد استفاده از خاکشیر برای یبوست وجود دارد. مقدار مساوی قند، شکر و نبات را با هم مخلوط کنید و روی شعله کم حرارت بدهید. بعد از آن که ترکیب به دست آمده روان شد، خاکشیر که از قبل با آب مخلوط کرده‌اید را به آن اضافه کنید و روی شعله کم آن را هم بزنید تا صاف و یکدست شود و ترکیب نرم و لطیفی به دست بیاید. به این ترکیب به اصطلاح عامیانه «قند سوخته» یا «قنداغ» گفته می‌شود و ملین است. مصرف آن برای درمان سنگینی معده و یبوست مفید است. این تریکب موجب رفع یبوست عصبی می‌شود که یکی از شایع‌ترین انواع یبوست است. مصرف قنداغ برای کودکان و سالمندان مفید است و یبوست آن‌ها را درمان می‌کند. خوردن شربت خاکشیر و تخم شربتی هم برای رفع یبوست مفید است.

خانم‌ها در دوران بارداری معمولا دچار یبوست می‌شوند و اهمیت ندادن به آن بواسیر ایجاد می‌کند. در اثر فشاری که به انتهای روده وارد می‌شود، بواسیر به وجود می‌آید. بواسیر با درد و سوزش همراه است و ممکن است موجب خونریزی نیز شود. برای پیشگیری و درمان این عارضه، باید تغذیه سالمی داشته باشید. همچنین مراقب باشید فشار زیادی به این ناحیه وارد نشود. خاکشیر خون را پاک می‌کند و موجب رفع سوءمزاج می‌شود. خاکشیر موجب اصلاح مزاج می‌شود و خونریزی ناشی از بواسیر را درمان می‌کند. پس حتما باید درمان شود و استفاده از خواص خاکشیر در بارداری این مشکل را رفع می‌کند و عمل دفع را آسان می‌کند.

از خواص خاکشیر با آب گرم می‌توان به برطرف کردن یبوست اشاره کرد. برای بهرمند شدن از آن، خاکشیر را با آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح به صورت ناشتا بنوشید. برای طعم بهتر کمی نبات به آن اضافه کنید.

همان‌طور که گفتیم، خاکشیر اسهال را هم از بین می‌برد. برای برطرف کردن آن، کافی است مقداری خاکشیر را در آب سرد بریزید و آن را بنوشید. بهتر است آن را شیرین نکنید چون شکر و قند موجب تشدید اسهال می‌شوند.

خلاصه

خاکشیر گیاهی یکساله یا دوساله با دانه‌های ریز و سرخ رنگ است. این گیاه سبب رفع تشنگی و گرمازدگی در تابستان می‌شود و سرشار خاصیت برای سلامتی است. خواص خاکشیر برای یبوست و اسهال مصرف می‌شود. همچنین موجب برطرف شدن یبوست دوران بارداری هم می‌شود. مصرف آن به صور ناشتا و همراه با‌ آب گرم توصیه شده است.

خاکشیر چه طبعی دارد؟

طبع خاکشیر سرد و تر است و به همین دلیل در تابستان برای رفع تشنگی و گرمازدگی استفاده می‌شود. نوشیدن شربت خنک خاکشیر موجب پایین آمدن دمای بدن می‌شود.

تقویت دستگاه گوارش با خواص خاکشیر جوشیده

از مهمترین خواص خاکشیر می‌توان به تقویت معده و دستگاه گوارشی اشاره کرد. این گیاه موجب پاکسازی معده و روده می‌شود. خاکشیر بدن را مرطوب نگه می‌دارد و از خشکی بیش از حد معده جلوگیری می‌کند. خاکشیر روده را نرم می‌کند و سبب آسان شدن حرکات مواد غذایی در دستگاه گوارش می‌شود. این کار موجب دفع راحت و پاک کردن بدن از آلودگی‌ها می‌شود. پاکسازی دستگاه گوارش موجب افزایش اشتها می‌شود. انباشته شدن آلودگی‌ها در معده سبب کاهش اشتها می‌شود و خاکشیر مانع به وجود آمدن این وضعیت می‌شود. خاکشیر ضعف معده را از بین می‌برد و میزان سودای آن را به حد تعادل می‌رساند.

خاکشیر دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند و مواد مضر بدن را دفع می‌کند. همچنین سبب درمان بیماری‌های با منشأ سودا می‌شود.

خواص خاکشیر در بارداری

افزایش وزن با شربت خاکشیر و شیر

خواص خاکشیر برای همه قابل استفاده است. خاکشیر در حین حال که موجب لاغری می‌شود، می‌تواند سبب افزایش وزن هم شود. نوشیدن آن همراه باشیر و ناشتا، موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.

خلاصه

خاکشیر طبیعتی سرد دارد و موجب خنک شدن بدن می‌شود. همچنین بدن را مرطوب نگه می٬دارد و از خشکی معده و روده جلوگیری می‌کند. نوشیدن خاکشیر موجب تقویت سیستم گوارشی می‌شود و اشتها را افزایش می‌دهد. مصرف خاکشیر و شیر سبب افزایش وزن می‌شود.

تأثیر خواص خاکشیر ناشتا برای پوست صورت

داشتن پوستی لطیف و زیبا ممکن است دغدغه شما هم باشد و ممکن است به دنبال راهی آسان برای زیباتر شدن پوست خود باشید. پوست برای حفظ لطافت و صافی، به رطوبت نیاز دارد. نوشیدنی‌هایی که موجب حفظ رطوبت بدن می‌شوند، برای این کار بسیار مفید هستند. از خواص خاکشیر ناشتا برای پوست می‌توان به آبرسانی آن اشاره کرد. خاکشیر پوست شما را شفاف و زیبا می‌کند و از رنگ پریدگی آن جلوگیری می‌کند. این نوشیدنی برای سلامتی پوست مفید است. خواص خاکشیر موجب رفع خارش پوست می‌شود، خشکی ان را از بین می‌برد و از ایجاد ترک‌های ناگهانی روی پوست بر اثر چاق و لاغر شدن، جلوگیری می‌کند.

برای بهبود بخشیدن خواص خاکشیر ، به آن کمی گلاب استفاده کنید. گلاب موجب صاف و بدون لک شدن پوست می‌شود و خواص آن سبب از بین بردن جوش و آکنه هم می‌شود.

اضافه کردن مقداری عرق بیدمشک و کاسنی، موجب تقویت خواص خاکشیر ناشتا برای پوست می‌شود و مشکلات پوستی را به راحتی درمان می‌کند.

درمان سنگ کلیه با خواص خاکشیر و ترنجبین

برای دفع سنگ کلیه، کافی است مقداری ترنجبین را با خاکشیر مخلوط کنید و بگذارید چند ساعت خیس بخورد. سپس محلول به دست آمده را بنوشید تا سنگ کلیه دفع شود.

خلاصه

خاکشیر برای درمان مشکلات پوستی مفید است و مصرف آن موجب صاف و بدون لک شدن پوست می‌شود. خاکشیر پوست را مرطوب نگه می‌دارد و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. اضافه کردن گلاب، عرق کاسنی و بیدمشک به خاکشیر سبب بهبود خواص ان و تأثیر بهتر روی پوست می‌شود. خاکشیر همراه با ترنجبین سنگ کلیه را درمان می‌کند.

خاکشیر رحم را پاکسازی می‌کند

در طب سنتی نوشیدن شربت خاکشیر برای پاکسازی رحم توصیه شده است. همچنین می‌توانید جوشانده خاکشیر را از صافی رد کنید و محلول به دست آمده را به صورت موضعی برای شستشو واژن استفاده کنید. این کار موجب تنظیم ترشحات رحم می‌شود. بهتر است با پزشک خود در مورد جزئیات و چگونگی استفاده آن مشورت کنید.

تقویت نیروی جنسی با خواص خاکشیر

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف خاکشیر می‌تواند تا حدودی قوای جنسی را افزایش دهد و به افراد سرد مزاج در این زمینه کمک کند. خاکشیر به صورت قطعی مشکلات جنسی را درمان نمی‌کند اما به بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

خاکشیر صفرا بر است و به اصلاح مزاج کمک می‌کند

غلبه صفرا در بدن مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برخی از آن‌ها شامل بالا رفتن چربی پوست و مو است که به سرعت موجب چرب شدن آن‌ها می‌شود. چربی بیش از حد پوست سبب به وجود آمدن جوش و آکنه می‌شود و در موها ریزش ایجاد می‌کند. خواص خاکشیر با آب گرم موجب پایین آمدن صفرا و کنترل سطح آن در بدن می‌شود. برای این کار هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب، خاکشیر بنوشید.

خواص خاکشیر برای لاغری

رفع گرفتگی صدا و مجرای تنفسی با خواص خاکشیر جوشیده

بهرمندی از خواص خاکشیر برای ریه موجب درمان عفونت آن، باز شدن مجرای تنفسی و نرم شدن گلو می‌شود. فواید خاکشیر سبب درمان سرماخوردگی می‌شوند و نوشیدن آن گلو درد را رفع می‌کند.

خلاصه

نوشیدن خاکشیر سبب پاکسازی رحم می‌شود. استفاده از جوشانده خاکشیر برای شستشوی رحم و واژن مفید است. خاکشیر صفرا بدن را متعادل می‌کند و نوشیدن آن به صورت ناشتا به مرور چربی پوست و مو را به حد تعادل می‌رساند. خواص خاکشیر برای ریه سبب درمان عفونت و رفع گلو درد می‌شود.

درمان تب کودکان و رفع خارش

خواص خاکشیر موجب پایین آمدن تب در کودکانی که دچار سرخک یا آبله مرغان شده‌اند، می‌شود. همچنین خارش پوست مربوط به این بیماری را کاهش می‌دهد.

رفع التهابات بدن با خواص خاکشیر جوشیده

نوشیدن خاکشیر جوشیده در طب سنتی برای درمان التهاب بدن توصیه شده است. مصرف خاکشیر التهابات ناشی از بیماری نقرس را از بین می‌برد. خاکشیر التهاب مجرای ادرای و کلیه را هم از بین می‌برد و موجب دفع سموم از بدن می‌شود.

خوشبو کردن دهان و از بین بردن خلط پشت گلو با خواص خاکشیر

غلبه بلغم در بدن، خلط پشت گلو ایجاد می‌کند و این اتفاق موجب بد بو شدن دهان می‌شود. استفاده از شربت خاکشیر سبب خوشبو شدن دهان می‌شود. این کار موجب اصلاح مزاج و از بین رفتن بلغم اضافی بدن می‌شود و در از بین رفتن بوی بد دهان موثر است. 

خواص خاکشیر برای لاغری و کاهش وزن

در خواص خاکشیر هیچ کالری وجود ندارد و این خاصیت خاکشیر را به یکی از بهترین داروهای گیاهی برای لاغری تبدیل کرده است. مصرف خاکشیر همراه با عسل، سبب تأمین انرژی شما در طول روز می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند. نوشیدن خاکشیر قبل از ورزش سبب بالا بردن میزان چربی‌سوزی بدن می‌شود. اضافه کردن مقداری لیمو تازه به این شربت، خواص خاکشیر برای لاغری را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. اگر ورزش نمی‌کنید، شربت خاکشیر و لیمو را به صورت ناشتا مصرف کنید تا موجب تأثیر لاغری شود. خاکشیر هضم غذا را آسان می‌کند و سموم بدن را از بین می‌برد. فواید خاکشیر موجب لاغری می‌شود بدون آن که به بدن شما ضرری برساند.

نوشیدن شربت با ادویه طبیعی خاکشیر و تخم شربتی، به طور قابل توجهی روند لاغری را افزایش می‌دهد. تخم شربتی سرشار از فیبر است و جذب آن به بدن موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می‌شود. جذب فیبر برای بدن ضروری است و موجب تقویت سلول‌های معده می‌شود. فیبر از اسیدی شدن معده جلوگیری می‌کند و با ایجاد احساس سیری به مدت طولانی موجب کاهش اشتها می‌شود. تخم شربتی طبع گرمی دارد و موجب متعادل شدن طبع خاکشیر می‌شود. به همین مصرف آن برای سرد مزاجان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

خلاصه

خاکشیر تب ناشی از آبله مرغان و سرخک را برطرف می‌کند. مصرف آن التهابات بدن را کاهش می‌دهد و موجب رفع بوی بد دهان می‌شود. خواص خاکشیر برای لاغری بسیار مفید است و سبب چربی٬سوزی می‌شود. خاکشیر و تخم شربتی در کنار هم موجب بالا رفتن سرعت لاغری و کاهش اشتها می‌شوند.

خواص خاکشیر ناشتا برای پوست

خاکشیر به بهبود واریس کمک می‌کند

برجسته شدن سیاه‌رگ‌های پا واریس را به وجود می‌آورد. گشاد شدن بیش از حد این رگ‌ها سبب به وجود آمدن واریس می‌شود. تجمع سودا در رگ‌ها باعث گشاد شدن آن‌ها می‌شود. بیش از حد ایستادن یکی از دلایل شایع به وجود آمدن واریس است. کاهش قدرت کششی در سیاه‌رگ‌ها باعث به وجود آمدن واریس می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف خاکشیر موجب بهتر شدن واریس می‌شود و نشانه‌های آن روی پا را کمرنگ می‌کند.

خواص خاکشیر برای کبد چرب و از بین بردن این بیماری

چرب شدن کبد برای بدن بسیار مضر است. کبد سموم بدن را دفع می‌کند و در صورتی که دچار آلودگی شود، سموم در بدن انباشته می‌شوند و موجب نارسایی کبدی و بیماری‌های جدی می‌شود. برای درمان این مشکل، یکی از راه‌های طبیعی، استفاده از خواص خاکشیر برای کبد چرب است. خاکشیر کبد را پاکسازی می‌کند و به درمان کبد چرب کمک به‌سزایی می‌کند.

رفع شوره سر با خواص خاکشیر

خاکشیر برای موها هم فوایدی دارد. خواص خاکشیر التهاب و قارج پوست سر را از بین می‌برد و به درمان شوره سر کمک می‌کند.

احتیاط در مصرف شربت خاکشیر

خاکشیر علاوه بر فواید زیادی که دارد، می‌تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند. اگر از آن بی‌رویه استفاده کنید، ممکن است دچار ورم و زخم معده شوید؛ همچنین در برخی افراد، سردرد ایجاد می‌کند.

نوشیدن خاکشیر در ماه‌های آخر بارداری موجب زایمان آسان می‌شود ولی استفاده بیش از حد از خواص خاکشیر در بارداری و مخصوصا در ماه‌های اول آن، خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

خواص خاکشیر برای ریه

جمع‌بندی

خاکشیر نوشیدنی خوشمزه و پرطرفداری است. مصرف آن، به ویژه در فصل تابستان، به میزان قابل توجهی بالا می‌رود. خاکشیر طبیعت سردی دارد که از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. نوشیدن آن موجب لاغری، رفع عفونت ریه، درمان یبوست، پاکسازی کبد و شفاف شدن پوست می‌شود. خواص خاکشیر در بهبودی واریس موثر است. بهتر است در ماه‌های اول بارداری در مصرف خاکشیر احتیاط کنید تا دچار سقط جنین یا زایمان زودرس نشوید. همچنین برخی افراد ممکن است با مصرف بی‌رویه خاکشیر دچار زخم معده، ورم معده و سردرد شوند.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها زیبایی و سلامتی گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت