ادویه های گرم برای سلامتی بدن و درمان بیماری ها؛

وحید رمضانیوحید رمضانی
7,404 بازدید
ادویه های گرم

از خواص ادویه های گرم چه می‌دانید؟

ادویه‌ها پودر گیاهان معطری هستند که از قدیم برای طعم و بوی بهتر به غذا اضافه می‌شدند. این گیاهان معطر به صورت تازه هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل: دانه فلفل، زنجبیل و چوب دارچین. حتما متوجه شده‌اید که مقدار استفاده از ادویه جات خیلی کم است ولی تأثیری که روی بدن می‌گذارند باورنکردنی است. بسیاری از آن‌ها خواص ضد سرطانی دارند و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. استفاده ازادویه های گرم برای درمان بیماری‌هایی مثل: سرماخوردگی، سینوزیت، دیابت، کمردرد و… رایج است. زعفران و جوز هندی از جمله ادویه‌هایی هستند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. استفاده از ادویه‌ها در کشورهای مختلف، به صورت متفاوتی انجام می‌شود و به همین دلیل است که علاه بر روش پخت، نوع ادویه‌ای که در غذا به کار می‌رود هم در طعم متفاوتی که ایجاد می‌شود تأثیر دارد. غذاهای هندی، چینی و پاکستانی معمولا سرشار از ادویه هستند.

برخی از مهمترین ادویه‌های مورد استفاده می‌توان به: کاری، زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، آویشن، دارچین، خردل، زعفران، زیره، میخک، هل و گلپر اشاره کرد. ادویه‌ها فقط طعم‌دهنده غذا نیستند و می‌توانند تأثیر زیادی بر از بین بردن بیماری‌ها بگذارند. ادویه های گرم خواص درمانی دارند. از آنجایی که ادویه‌ها گیاهی هستند، موقع خوردن آن‌ها بدن راحت‌تر می‌تواند فعالیت‌های شیمیایی خود را انجام دهد و به همین دلیل از ادویه به عنوان غذا استفاده می‌کند. این کار موجب درمان سریع‌تر بیماری‌ها می‌شود. چون بدن ادویه را به عنوان عامل بیگانه شناسایی نمی‌کند و از آن برای تولید آنتی‌اکسیدان‌ها و تقویت سیستم ایمنی خود استفاده می‌کند. همچنین با خرید ادویه، از واص آن برای درمان چاقی، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از بروز سرطان، تقویت دستگاه گوارشی و… استفاده می‌شود.

خلاصه

ادویه علاوه بر ایجاد طعم و بوی مطلوب برای غذا، خواص درمانی هم دارد. استفاده از ادویه درمان کمردرد ، سینوزیت، سوزاندن چربی، درمان سرفه، سرماخوردگی و… در طب سنتی رایج است و این کار موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

ادویه های چربی سوز

هر ادویه، خواص منحصر به فرد خودش را دارد و برای حل مشکل خاصی استفاده می‌شود. به همین دلیل می‌خواهیم کاربردهای مختلف ادویه برای درمان بیماری‌ ها و از بین بردن مشکلات بدن را در این مقاله بیان کنیم.

حل مشکلات گوارشی و ادویه درمان زخم معده؛ گیاهان دارویی برای دستگاه گوارشی

سلامت دستگاه گوارش برای بدن اهمیت زیادی دارد؛ دستگاه گوارش موجب هضم و جذب مواد غذایی می‌شود و منبعی برای تغذیه سلول‌ها است. اگر مواد غذایی به درستی دریافت نشوند، عملکرد بدن دچار اختلال می‌شود و به راحتی بیماری ایجاد می‌شود. سیستم گوارشی سرتاسر بدن را درگیر می‌کند و مواد غذایی را به خون می‌رساند. برای تقویت سیستم گوارشی استفاده از ادویه های گرم در طب سنتی توصیه شده است. ادویه روند هضم غذا را سریع‌تر می‌کند و از انباشته شدن مواد غذایی در معده جلوگیری می‌کند. گشنیز به عنوان ادویه درمان زخم معده و رفع سوءهاضمه استفاده می‌شود. همچنین از درد معده هم جلوگیری می‌کند. نوشیدن چای گشنیز به تقویت معده کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، برای درمان زخم معده نباید از غذاهای پرادویه استفاده کنید.

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف ادویه رازیانه به تقویت سیستم گوارشی کمک می‌کند و موجب هضم بهتر غذا می‌شود. این ادویه سوزش سر دل را رفع می‌کند، یک درمان موثر برای سندروم روده تحریک‌پذیر است و دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد.

برای درمان کرم معده، ادویه جوز هندی مفید است. این ادویه با طبع گرمی که دارد، به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. جوز هندی برای درمان یبوست هم به کار می‌رود.

نوشیدن چای زعفران موجب تقویت سلول‌های معده می‌شود.

نمک چه نقشی در اصلاح مزاج و سلامتی بدن دارد؟

وجود نمک طبیعی در غذا ضروری است و به جذب ریزمغذی‌ها کمک می‌کند. این خوراکی طبع گرمی دارد، موجب اصلاح مزاج می‌شود و برای مصرف سرد مزاجان بسیار مفید است. از نمک برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده می‌شود؛ مانند نمک سود کردن گوشت. در طب سنتی توصیه شده قبل از غذا مقداری نمک و پودر آویشن میل شود. این کار علاوه بر هضم بهتر غذا، موجب دفع میکروب معده هم می‌شود و رطوبت معده را از بین می‌برد. نمک مانع از سنگین شدن معده می‌شود و عمل دفع را راحت می‌کند. نمک حرارت بدن را بالا می‌برد و استفاده بیش از اندازه از آن موجب بالا رفتن فشار خون، ایجاد مشکلات تنفسی، پوکی استخوان و ضعیف شدن چشم، می‌شود.

خلاصه

مصرف گشنیز، ادویه درمان زخم معده ، موجب از بین بردن درد و التهاب معده می‌شود. استفاده از رازیانه، جوز هندی و زعفران هم برای سیستم گوارشی مفید است. مصرف نمک طبیعی بدن را گرم می‌کند و از ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

ادویه درمان دیابت

درمان نفخ معده و رفع باد با ادویه های گرم

برخی غذاهایی که مصرف می‌کنیم، باد در بدن و معده تولید می‌کنند. با نفخ کردن معده، در این ناحیه یا در روده احساس درد می‌کنید و ممکن است این درد طولانی شود. میخک از بهترین ادویه‌ها برای درمان نفخ و رفع باد بدن است. این ادویه برای زودتر هضم شدن غذا، به غذاهای سنگین اضافه می‌شود. استفاده از ادویه گلپر هم در غذاها موجب رفع نفخ می‌شود. به همین دلیل باقلا پخته با گلپر مصرف می‌شود.

درمان مشکلات گوارشی با مصرف گلپر در غذاها

گلپر مصلح غذاهای سرد مراج است. این ادویه معده را تقویت می‌کند و موجب درمان استفراغ، اسهال و مشکلات گوارشی می‌شود. همچنین به هضم غذا کمک می‌کند. گلپر برای افرادی که مشکل اشتها دارند مفید است و موجب افزایش اشتها می‌شود.

پاکسازی بدن با فلفل سیاه و رفع بلغم

فلفل سیاه طبع گرمی دارد. این ادویه رطوبت بدن را از بین می‌برد و بلغم را به تعادل می‌رساند. فلفل سیاه بدن را گرم می‌کند و از سرد شدن معده جلوگیری می‌کند.

ادویه درمان سرفه و مشکلات تنفسی چیست؟

یکی از ادویه‌های مورد استفاده برای درمان سرفه، سیاه دانه است. سیاه دانه از ادویه های گرم است. مصرف سیاه دانه و عسل، درمان موثری برای تنگی نفس و سرفه است. سیاه دانه سردی بدن را رفع می‌کند و موجب رفع بلغم معده می‌شود. افراد گرم مزاج باید در مصرف آن احتیاط کنند.

ادویه درمان سرماخوردگی

چرا باید زیره را در برنامه غذایی خود قرار دهیم؟

زیره طبیعتی گرم و خشک دارد. زیره مانع رفلاکس و ترش کردن معده می‌شود. زیره موجب برطرف کردن سر و صدای معده و شکم می‌شود. اگر بعد از مصرف غذای سنگین دچار سردرد می‌شوید، مصرف زیره برای رفع آن مفید است. زیره درد معده را از بین می‌برد و باعث تقویت اشتها می‌شود. این ادویه سوخت و ساز بدن را هم زیاد می‌کند و از ادویه های چربی سوز به شمار می‌رود. زیره از بین برنده نفخ معده است.

خلاصه

نفخ معده را با میخک و گلپر برطرف کنید. گلپر موجب درمان استفراغ و اسهال می‌شود. برای رفع سردی فلفل سیاه بخورید. این ادویه موجب رفع رطوبت بدن هم می‌شود. سیاه دانه ادویه درمان سرفه است و مصرف آن با عسل مفید است. اگر معده شما ترش می‌کند، مصرف زیره را فراموش نکنید. همچنین برای چربی‌سوزی از آن استفاده کنید .

زنجبیل یکی از ادویه های گرم برای تقویت معده و درمان کمردرد

پیش از این چندین ادویه برای تقویت دستگاه گوارش و معده معرفی کردیم. ادویه زنجبیل هم موجب درمان دردهای معده می‌شود و برای هضم غذا مفید است. زنجبیل یکی از بهترین ادویه های گرم برای بهبود بخشیدن شرایط گوارشی شما است. این ادویه آنزیم‌های معده و سایر قسمت‌های دستگاه گوارشی را تقویت می‌کند. از این ادویه به عنوان دمنوش هم می‌توانید استفاده کنید. زنجبیل از ادویه های چربی سوز است و مصرف آن موجب رفع رطوبت اضافی معده، لاغری و سبکی بدن می‌شود. زنجبیل میکروب‌های روده را از بین می‌برد و آن را پاکسازی می‌کند. زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و ادویه درمان کمردرد هم است. این ادویه درد را تسکین می‌دهد و ضعف بدن را از بین می‌برد. نوشیدن چای زنجبیل همراه با عسل و آبلیمو موجب درمان سریع کمردرد می‌شود.

بهترین ادویه درمان سرفه و تقویت دستگاه تنفسی چیست؟

دارچین موجب رفع سردی بدن می‌شود و نوشیدن چای آن در زمستان توصیه می‌شود. دارچین ادویه درمان سرماخوردگی و مشکلات تنفسی است. این ادویه سبب رفع سرفه‌های خلط آور و آبریزش بینی می‌شود. دارچین برای تقویت سیستم تنفسی می‌شود. دارچین موجب هضم راحت‌تر غذاهای سنگینی مثل حلیم می‌شود.

ادویه درمان زخم معده

پاکسازی دستگاه گوارش با یکی از بهترین ادویه های گرم

آویشن موجب پاکسازی دستگاه گوارش می‌شود. این ادویه درمان سرفه است و موجب باز شدن گرفتگی مجاری تنفسی می‌شود. همچنین ادویه درمان سینوزیت هم است و موجب رفع عفونت می‌شود. آویشن مقوی معده است و اشتها را زیاد می‌کند. آویشن مانع از آروغ می‌شود و بلغم بدن را به حد تعادل می‌رساند.

تقویت سیستم ایمنی بدن و گرم کردن بدن در فصل‌های سرد با ادویه های گرم

سیستم ایمنی بدن معمولا در فصل‌های سرد سال ضعیف‌تر می‌شود و در این شرایط نیاز به تقویت آن دارید. استفاده از زنجبیل و زردچوبه برای افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها توصیه شده است و مصرف آن‌ها مانع از بروز بیماری‌ها می‌شود. زنجبیل و زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و برای دستگاه ایمنی بدن بسیار مفید عمل می‌کنند.

استفاده از پودر سیر در غذاها، بدن را ضدعفونی می‌کند. این ادویه موجب افزایش گردش خون در بدن می‌شود. ادویه درمان سرماخوردگی پودر سیر است که موجب رفع علائم این بیماری می‌شود.

خلاصه

استفاده از زنجبیل برای درمان کمردرد مفید است. دارچین سرماخوردگی را برطرف می‌کند و به درمان سرفه کمک می‌کند. آویشن ادویه درمان سینوزیت است و عفونت را برطرف می‌کند. آویشن اشتها را زیاد می‌کند. استفاده از ادویه های گرم مثل زنجبیل، زردچوبه و پودر سیر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل‌های سرد می‌شوند.

ادویه برای درمان

چگونه با مصرف ادویه های گرم لاغر شویم؟ ادویه های چربی سوز کدام هستند؟

اضافه وزن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که امروزه بسیاری از افراد را درگیر کرده است. بیماری‌هایی مثل چاقی با پیشرفت جوامع شیوع بیشتری پیدا کردند و کم‌تحرکی یک از مهمترین عوامل آن است. چاقی عمل به وجود آمدن بیماری‌های دیگری مثل: فشارخون و قند خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. تغذیه صحیح در کاهش وزن تأثیر زیادی دارد. اصلاح رژیم غذایی سبب کاهش سردی بدن، رفع رسوب چربی در بدن و سوختن قند و چربی مضر می‌شود. مصرف ادویه های گرم و طبیعی تأثیر زیادی در اصلاح مزاج و رژیم غذایی دارند.

بسیاری از ادویه های گرم سبب بالا بردن متابولیسم بدن و افزایش سرعت لاغری می‌شوند. ادویه‌هایی مثل: زنجبیل، دارچین، فلفل قرمز، خردل، جینسینگ و زردچوبه در کاهش وزن موثر هستند. استفاده از این ادویه‌ها در غذا موجب بالا رفتن دمای بدن، افزایش تعریق و لاغری می‌شوند. خردل با جذب فیبر به بدن، کمک می‌کند مدت بیشتری سیر بمانید و موجب افزایش روند لاغری می‌شود.

جینسینگ موجب تأمین انرژی بدن در طول روز می‌شود. این ادویه با کاهش استرس، از پرخوری جلوگیری می‌کند و موجب کاهش وزن می‌شود.

کپساسین موجود در فلفل سبب بالا رفتن میزان چربی‌سوزی بدن می‌شود که به مرور باعث لاغری می‌شود.

کورکومین یکی از ترکیبات مفید زردچوبه برای کاهش وزن است. این ماده سرعت لاغری را بالا می‌برد.

مصرف ادویه دارچین می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد و به کاهش وزن کمک کند. دارچین به عنوان ادویه درمان دیابت هم مصرف می‌شود.

فواید سماق؛ ادویه درمان دیابت و افزایش کلسترول خوب بدن

سماق ادویه‌ای است که از آن برای طعم‌دار کردن گوشت استفاده می‌کنند. سماق برای کاهش سطح قند خون مفید است. این ادویه به درمان دیابت کمک می‌کند و ادویه درمان بواسیر هم به شمار می‌رود. سماق سطح کلسترول خوب بدن را افزایش می‎دهد. به طور کلی مهمترین خاصیت این ادویه درمان دیابت و کنترل ترشح انسولین است. همچنین با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، به از بین بردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. سماق سرشار از ویتامین C است که یکی از مهمترین ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن است. سماق یک ادویه درمان سرفه و عفونت ریه است. این ماده خوراکی از گرفتگی شریان‌های بدن جلوگیری می‌کند.

چه ادویه‌هایی برای بواسیر مضر هستند؟

بیماری هموروئید یا بواسیر بر اثر متورم شدن رگ‌های انتهایی روده به وجود می‌آید. یبوست شدید، فشار به مقعد موقع دفع، کم‌آبی بدن، بارداری و کمبود فیبر بدن از دلایل شایع به وجود آمدن این بیماری هستند.

همان‌طور که گفتیم ادویه درمان بواسیر ، سماق است و ادویه‌هایی مثل فلفل قرمز و سیاه، موجب تشدید درد می‌شوند و برای بواسیر ضرر دارند. کپساسین که در فلفل وجود دارد و غذاها را تند می‌کند، مانع از بهبودی بواسیر می‌شود.

چرا همراه برنج ادویه مصرف کنیم؟

برنج، از هر نوعی که باشد، سرشار از نشاسته است و به همین دلیل طبع آن سرد است. همان‌طور که می‌دانید سردی تأثیر بدی بر بدن می‌گذارد و موجب کند شدن فعالیت مغز، تنبلی، فراموشی، آسیب به کبد و همچنین چاقی می‌شود. به همین دلیل بهتر است غذاهایی مثل برنج، با مصلح آن‌ها استفاده شوند تا سردی آن‌ها کاهش پیدا کند.

برنج یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در ایران است. استفاده از ادویه های گرم همراه با برنج مانع از ایجاد سردی می‌شود و از بروز مشکلاتی که به سردی مربوط می‌شوند، جلوگیری می‌کند. یکی از بهترین ادویه های گرم ، زعفران است. می‌توانید این ادویه را موقع دم کردن برنج به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید پس از پخته شدن برنج، مقداری برنج زعفرانی تهیه کنید و از آن برای تزئین برنج استفاده کنید. عطر و طعمی که زعفران به برنج می‌دهد، بی‌نظیر است و همچنین با خواصی که دارد، از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

ادویه دیگری که مصلح برنج است، زیره است. این ادویه برای از بین بردن مشکلات گوارشی نیز مفید است و سردی برنج را از بین می‌برد.

ادویه درمان بواسیر

جمع‌بندی

ادویه ماده‌ای طبیعی است که در تمام غذاها استفاده می‌شود. این ماده طعم و عطر بی‌نظیری به غذا می‌دهد. استفاده از ادویه‌های گرم برای درمان بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن از گذشته رایج بوده است. امروزه هم از خواص انواع ادویه‌ها برای درمان چاقی، دیابت، کمردرد، سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و… استفاده می‌شود. مهمترین ادویه‌هایی که زخم معده و درد آن را رفع می‌کنند، زنجبیل، میخک و زعفران هستند. مصرف سماق بواسیر را کنترل می‌کند. استفاده از دارچین و سماق موجب کنترل سطح قند خون می‌شود. زنجبیل، دارچین،جینسینگ و فلفل موجب چربی‌سوزی می‌شوند. ادویه٬ها بیشتر از آن که فکر کنید برای بدن مفید هستند و بهتر است همیشه از آن‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

فروشگاه آنلاین ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیک در ایران و صادر کننده محصولات به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس است، هدف ریوک افزایش سطح کیفی محصولات غذایی موجود در بازار به اندازه استانداردهای بین‌المللی است. افزایش ارزش غذایی مصرفی برابر با سلامت و تندرستی بیشتر و جامعه پرنشاط‌تر خواهد شد. ریوک خواهان افزایش سطح کیفی زندگی سالم شما عزیزان است.

دسته بندی خواص خوراکی ها گیاه درمانی و طب سنتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ارگانیگ - فروشگاه اینترنتی ریوک

ریوک

تضمین بهترین کیفیت

7 روز ضمانت تعویض محصول

ارسال رایگان برای خرید بالای 300 هزار تومان

خرید عمده

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان ریوک آماده هرگونه پاسخگویی در زمینه سفارشات، پیگیری، شکایات، درخواستِ تعویض سفارش و راهنمایی مورد نیاز مشتریان است.

ریوک ارائه دهنده محصولات ارگانیگ با ضمانت بازگشت

Call Now Button
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت